Розглядаються поетичні образи «Україна», «Слава,
«Воля», «Могила», які задіяні у художній системі стрілецького фольклору (у народних та фольклоризованих піснях, переказах) в їх кореляції з однойменними шевченківськими ідейними категоріями. Стверджується, що націософська концепція Т. Шевченка безпосередньо вплинула
на зміст, семантичну структуру та прагматику цих образних констант.
In the article have been considered poetical images of Ukraine,
Glory, Freedom and Tomb widely used in artistic system of
Riflemen’s folklore (people’s and folklorized songs, tales etc.
particularly); these notions have been compared to the-samenamed
Shevchenko-coined ideal categories with great correlation
in meanings of both data groups. Statement has been forwarded,
that Shevchenko’s natiosophical conception made direct
influence upon the contents, semantic structure and pragmatics
of mentioned imagery and its constants.
Рассматриваются поэтические образы «Украина», «Слава», «Воля», «Могила», которые задействованы в художественной системе стрелецкого фольклора (в народных и
фольклоризованной песнях, преданиях), в их корреляции с
одноименными шевченковскими идейными категориями.
Утверждается, что нациософская концепция Т. Шевченко
непосредственно повлияла на содержание, семантическую
структуру и прагматику этих образных констант.