В статье рассматриваются принципы функционирования рынка и их модификация в условиях
развития виртуального рынка в компьютерной сети Интернет. Принципы суверенитета потребителя,
«свободного» предприятия, свободного рынка, конкуренции, «невидимой руки» и государственного
невмешательства изменяются под воздействием потоков информации и информационных технологий,
глобализации экономики и развития Интернет как инфраструктуры мирового рынка, при этом возрастает
роль потребителя, его влияние на спрос и предложение.
У статті розглядаються принципи функціонування ринку та їх модифікація в умовах розвитку
віртуального ринку в комп'ютерній мережі Інтернет. Принципи суверенітету споживача, «вільного»
підприємства, вільного ринку, конкуренції, «невидимої руки» і державного невтручання змінюються під
впливом потоків інформації та інформаційних технологій, глобалізації економіки та розвитку Інтернет як
інфраструктури світового ринку, при цьому зростає роль споживача, його вплив на попит та пропозицію.
According to modern economic theory, the answer the question "What is a market economy?" is given from
6 items: consumer sovereignty, "free" enterprise, free markets, competition, the "invisible hand" and non-interference
of the state.
Considered a modification of the principles of functioning of markets for virtual markets operating in a computer on
the Internet, shows the following: firstly, the role of the consumer and its influence on the formation of the proposal
increases; secondly, information on virtual markets more symmetric than conventional since the consumer is able to
compare prices of different vendors only connect to the Internet; third, economies of scale in the virtual market allows
you to clearly manifest such principles as "invisible hand" of the state and non-interference as virtual markets are
global in nature.