Статья посвящена вопросам разработки стратегий развития организации туристско-
рекреационной сферы. В статье отмечается, что для предприятий туристско-рекреационной сферы
наиболее эффективным является применение комбинированной стратегии, включающей: улучшение
технологий обслуживания клиентов, снижение стоимости продуктов, увеличение простоты и ясность
обслуживания, увеличение гибкости туристических предложений, увеличение целостности,
обоснованности и комплексности туристических пакетов. Определены факторы, которые влияют на
развитие предприятия, а именно, миссия, цель, организации, состояние рынка, конкурентные
преимущества, организационная культура, специфика продукта, компетенция менеджмента.
Стаття присвячена питанням розробки стратегій розвитку організації туристсько-
рекреаційної сфери. У статті наголошується, що для підприємств туристично-рекреаційної сфери
найбільш ефективним є застосування комбінованої стратегії, що включає: поліпшення технологій
обслуговування клієнтів, зниження вартості продуктів, збільшення простоти і ясність обслуговування,
збільшення гнучкості туристичних пропозицій, збільшення цілісності, обґрунтованості та
комплексності туристичних пакетів. Визначено фактори, які впливають на розвиток підприємства, а
саме, місія, мета, організації, стан ринку, конкурентні переваги, організаційна культура, специфіка
продукту, компетенція менеджменту.
Article is devoted to questions of development of strategy of development of the organization of the
tourist and recreational sphere. The concept of strategic management is considered, definition of the concepts
'strategic management' and ‘competitiveness of the enterprise is given. Within strategic management of the
author types of strategy are allocated: corporate, business, functional and quick. In article it is noted that for the
enterprises of the tourist and recreational sphere the most effective is application of the combined strategy
including: improvement of technologies of customer service, depreciation of products, increase in simplicity and
clarity of service, increase in flexibility of tourist offers, increase in integrity, validity and complexity of tourist
packages. Factors which influence development of the enterprise, namely, mission, the purpose, the
organizations, a condition of the market, competitive advantages, organizational culture, specifics of a product,
competence of management are defined.