В статье рассматриваются процессы, происходящие в ядре культурного архетипа героя.
Ядро архетипа представляет собой комплекс мотивов и образов, составляющий его ценностно-
смысловое содержание. Героический ореол различным образам придают мотивы, спектр которых
довольно разнообразен и часто продиктован функцией (охота, защита, созидание). Множество
мотивов прикрепляются к определённому образу, делая его архетипичным и создавая сюжетную канву
мифа.
У статті розглянуто процеси, що відбуваються в ядрі культурного архетипу героя. Ядро
архетипу являє собою комплекс мотивів і образів, що становить його ціннісно-смисловий зміст.
Героїчний ореол різним образам надають мотиви, спектр яких досить різноманітний і часто
продиктований функцією (полювання, захист, творення). Безліч мотивів прикріплюються до певного
образу, роблячи його архетипічним і створюючи сюжетну канву міфу.
The article examines the processes occurring in the core of the cultural archetype of the hero. The
core of the archetype is a complex of motifs and images that creates its value-semantic content. Heroic aura of
different images is made by motifs, whose spectrum is quite diverse and often dictated by function (hunting,
protection, creation). For primitive cultures actual archetypes are formed by the motive of struggle with the
beast, a monster. In the early heroism protection played a major role for actual archetype (from animals,
monsters, bandits, external enemies). In the late heroism another actual archetype was formed - the hero, the
creator and implement cultural values. The transition from early to late heroism marks the realization of special
qualities of the hero, his personal beginning. Nature heroic act begins to communicate with the conscious
willingness to take risks and to sacrifice themselves for the sake of goodness and justice. Development of Greek
drama promotes ideas about personality of the hero, which is enriched with cultural characteristics and ethical
attitudes. Thus, in ancient Greece drama the heroic is closely intertwined with the tragic. The dialectic of
freedom and necessity of the nature of the conflict, reflected the tragic category. Culture of Antiquity - the first
example of anthropocentric humanism - embodies its values in the image of the hero, and finally forms the core
of the archetype, which takes an important place in the cultural consciousness of European man.