Автор статьи обращается к 20-м гг. ХХ столетия – эпохе Первого русского авангарда, в
контексте своеобразия социокультурного развития этого периода. Отмечено, что процессы, связанные
с формированием новых художественных направлений, происходили в России, Украине, Западной Европе
и других регионах, что привело к изменению художественной картины мира, появлению нового языка
искусства.
Основное внимание обращается на коммуникативный характер процессов распространения футуризма,
выступления выдающихся деятелей этого направления с докладами, раскрывающими особенности
нового искусства, проведение диспутов на Юге России: в Крыму (Симферополь, Севастополь, Ялта,
Керчь) и Одессе. Обращено внимание на личное участие В. Маяковского, И. Северянина, Д. Бурлюка,
В. Баяна и других.
Автор статті звертається до 20-х рр. ХХ століття – епохи Першого російського авангарду,
в контексті своєрідності соціокультурного розвитку цього періоду. Відзначено, що процеси, пов'язані з
формуванням нових художніх напрямів, відбувалися в Росії, Україні, Західній Європі та інших регіонах,
що призвело до зміни художньої картини світу, появи нової мови мистецтва.
Основна увага звертається на комунікативний характер процесів розповсюдження футуризму, виступи
видатних діячів цього напрямку з доповідями, що розкривають особливості нового мистецтва,
проведення диспутів на Півдні Росії: у Криму (Сімферополь, Севастополь, Ялта, Керч) та Одесі.
Звернуто увагу на особисту участь В. Маяковського, І. Северяніна, Д. Бурлюка, В. Баяна та інших.
The author refers to the 20-th years of the twentieth century - the era of the first Russian avant-garde
in the context of socio-cultural identity of this period. It is noted that the processes associated with the formation
of new artistic trends occurred in Russia, Ukraine, Western Europe and other regions, which led to a change in
the artistic view of the world, the emergence of a new language of art.
The author considers this feature of the avant-garde art, as synthetical, which combines, according to
D. Sarabyanov, avant-garde, tradition and revolution, art and philosophy.
The main attention is paid to the communicative nature of the propagation of Futurism, to the speeches and
reports of the prominent figures of this trend, revealing features of the new art, to the debates in southern
Russia, in the Crimea (Simferopol, Sevastopol, Yalta, Kerch) and Odessa. Attention is paid to the personal
involvement of V. Mayakovsky, I. Severianin, D. Burliuk, V. Bayan and others.
The relationship between V. Mayakovsky and I. Severianin reflected in their poetic creation and in the memories
has been highlighted. The characteristic of D. Burliuk is of interest too. The author addresses to the works and
memoirs of Vadim Bayan (V. Sidorov), his role in the organization of performances of the prominent futurists in
the Crimea and Odessa. It is noted that during this period there was a division between "egofuturism" and
"cubofuturism" in those groups that were formed in the Crimean period.