Статья посвящена культурологическим интенциям выдающейся личности русской
культуры (в ее широком понимании) – Павлу Александровичу Флоренскому – философу, ученому,
искусствоведу, автору многих книг, который всегда оставался православным священником – отцом
Павлом. Отмечена духовная связь А.П. Флоренского с его великими современниками – В.И. Вернадским,
М.А. Волошиным и другими представителями Серебряного века русской культуры.
Раскрыты культурологические концепции мыслителя, связанные с проблемами символа и синтеза в
искусстве, пространства и времени, характеристика русской иконописи и другие.
В статье описана трагическая судьба П.А. Флоренского, отразившая трагедию времени. Поставлены
задачи дальнейшего изучения его творчества.
Стаття присвячена культурологічним інтенціям видатної особистості російської культури
(у її широкому розумінні) – Павлу Олександровичу Флоренскому – філософу, ученому, мистецтвознавцю,
автору багатьох книг, який завжди залишався православним священиком – отцем Павлом. Відзначено
духовний зв'язок А.П. Флоренського з його великими сучасниками – В.І. Вернадським, М.А. Волошиним та
іншими представниками Срібного століття російської культури.
Розкрито культурологічні концепції мислителя, пов'язані з проблемами символу і синтезу в мистецтві,
простору і часу, дана характеристика російського іконопису та інші.
У статті описана трагічна доля П.А. Флоренського, відображають трагедію часу. Поставлені
завдання подальшого вивчення його творчості.
The article is devoted to culturological intentions of an outstanding figure in Russian culture – Pavel
Florensky – a philosopher, scholar, art theorist, and the author of numerous works, who has always remained
an Orthodox priest. It was noted that he had a spiritual connection with his great contemporaries: Vladimir
Vernadsky, Maximilian Voloshin and other representatives of the Silver Age of Russian culture.
The thinker’s culturological concepts related to the problems of symbol and art synthesis, space and time,
characteristic of Russian iconography and others were revealed.
Pavel Florensky views on the frequency of culture development (change of the Middle Ages and Renaissance),
his theory of perspective in painting are of great interest. In the context of the Silver Age and our time – the 21st
century – the problem of the color symbolism bringing Florensky to the artists of the past and the present is of
particular importance. The concept of pneumatosphere bringing him together with Vladimir Vernadsky is of
current interest.
The article describes the tragic fate of Pavel Florensky reflected the tragedy of his time. The tasks for further
study of his work are set.