У статті осягається художній світ кримськотатарської фольклорної пісні. Дослідниця
відзначає здобутки фольклористів у царині вивчення кримськотатарської народної пісні, наголошує на
значенні фольклористичних праць О. Олесницького, А. Кончевського, М. Веліджанова, Я. Шерфедінова
та інших дослідників.
Основна увага приділяється тематичним мотивам та особливостям поетики пісень «Эки пугъу» – «Два
пугачі» та «Эки кийик» – «Дві кізки». Проникливе осягнення людських печалей і радостей, туга розлуки з
коханою, передача широкої гами почуттів, тонких настроєвих відтінків, неабияке інтонаційне
багатство, мальовнича метафоричність та символічна сконденсованість лаконічної образності,
вишукана звукова й ритмічна організація – такі особливості поетичного світу цих фольклорних творів.
В статье постигается художественный мир крымскотатарской фольклорной песни.
Исследовательница обращает внимание на достижения фольклористов в сфере изучения
крымскотатарской народной песни, подчеркивает значение работ А. Олесницкого, А. Кончевского, М.
Велиджанова, Я. Шерфединова. Основное внимание уделяется тематическим мотивам и особенностям
поэтики песен «Эки пугъу» – «Два филина» и «Эки кийик» – «Две козочки».
Проникновенное постижение людских печалей и радостей, грусть разлуки с любимой, передача широкой
гаммы чувств, тонких оттенков настроения, интонационное богатство, живописная метафоричность
и сконденсированная символика лаконичной образности, эффектная звуковая
The artistic world of the folk song by Crimean Tatars is investigated in this work. The authoress of
the investigation accentuates the importance of lyric song in the genre system of the national folklore. The
exploreress considers the acquisitions by the folklorists in the branch of the fixation and studying of the Crimean
folk sons, particularly the works by Alexey Olesnytsky, Arkady Konchevsky, Murtaza Velidzhanov and others.
She emphasizes the importance of the fundamental collection by Yahya Sherfedinov, which was edited in
Tashkent in 1979. These other works make up a solid base for the studying of the song folklore by Crimean
Tatars.
The authoress of the research pays a special attention on the thematic motives and poetic peculiarities of such
song as “Eki pugu” – “Two horn-owls” and “Eki kiyik” – “Two goats”. She writes about prevailing of sad
motives in this song. But these sad motives do not produce any oppressive effect. Marked by poetical grace, they
conceal in themselves a great charge of the catharsis and have a therapeutic effect. The fare unknown creators
of this song probably felt this effect when they had poured out their troubles and grieves into them. And now the
singers and the hearers continue to feel it.
A penetrative comprehension of human sorrows and pleasures; a translation of a broad scale of feelings and of
slender tins of mood; richness of different tonalities; picturesque metaphors and concentrated symbols in a
laconic figurative manner; a dynamic development of a lyric plot, where one can guess contours of a narrative
topic; slenderness and refinement of composition (successive, retrospective or mosaic); a system of expressive
reiterations, which reinforce an ornamental concord of exposition; an effective sound and rhythmic organization
– such are the main peculiarities of the poetic world of this folk song Crimean Tatars.