В данной статье на основе анализа ряда актуальных научных источников уточняются
понятия «профессия», «специальность», «профессиональная группа». Не ставя под сомнение
обнаруженные точки зрения на трактовку профессии, автор полагает, что последнюю, можно
рассматривать как социокультурный феномен, возникающий на определенном этапе развития
общества как результат осознания и реализации его потребностей, направленный на создание новых,
развитие, сохранение и защиту имеющихся материальных и духовных ценностей и требующей от
индивидов, субъектов профессиональной группы, специальной подготовки и соответствующих
социокультурных качеств. Социокультурный подход к определению профессии основывается на
понимании того, что любой труд как и профессиональный труд – это явление общекультурное.
У даній статті на основі аналізу ряду актуальних наукових джерел уточнено поняття
«професія», «спеціальність», «професійна група».
Не ставлячи під сумнів виявлені точки зору на трактування професії, автор вважає, що останню
можна розглядати як соціокультурний феномен, що виникає на певному етапі розвитку суспільства як
результат усвідомлення і реалізації його потреб, спрямований на створення нових, розвиток,
збереження та захист наявних матеріальних і духовних цінностей, і вимагає від індивідів, суб'єктів
професійної групи спеціальної підготовки та відповідних соціокультурних якостей. Соціокультурний
підхід до визначення професії ґрунтується на розумінні того, що будь-яка праця, як і професійна праця –
це явище загально культурне.
Показано, що професії притаманні такі ознаки: по-перше, суспільна необхідність цієї професії, тобто в
основі професії лежать послуги, надані іншим, що задовольняють їх потреби і, відповідно, мають певну
ціну. Винагорода за професійну діяльність дає можливість індивіду не тільки задовольняти свої нагальні
потреби, але і повинно бути (являтися) умовою її всебічного розвитку; по-друге, професія виникає та
розвивається у певний історичний час, здійснюється групою осіб і обов'язково відтворюється; по-
третє,професія – це обмежений вид діяльності (внаслідок розподілу праці), але одночасно
взаємопов'язана з іншими професіями; по-четверте, оволодіння професією пов'язано з процесом
професійної підготовки. Це – протяжний у часі процес оволодіння комплексом спеціальних теоретичних
знань і практичних навичок; по-п'яте, професія дає людині певний соціальний і суспільний статус, є його
своєрідною «візитною карткою».
In this article based on an analysis of the number of relevant scientific sources, are clarifing the
concepts such as "the profession", "the specialty", "the professional group".
Without questioning the detected point of view on the interpretation of the profession, the author believes that
the latter can be considered as a sociocultural phenomenon that occurs at a certain stage of development of
society as a result of the awareness and implementation of its requirements, aimed at creating new, development,
preservation and protection of existing material and spiritual values and require individuals, subjects of
professional groups, special training and sociocultural characteristics. Socio-cultural approach to defining the
profession is based on the understanding that any work as professional work is a cultural phenomenon.
It is shown that profession characterized by the following features: first, the social necessity of the profession,
i.e., in the basis of the profession are services rendered by others to meet their needs and, accordingly, has a
price. Remuneration for professional activity allows the individual to not only meet their immediate needs, but
should be (to be) a condition of its comprehensive development; secondly, the profession emerges and develops
in a certain historical time, is carried out by a group of people and always plays; third, the profession is limited
activity (due to division of labor), but at the same time interconnected with other professions; fourth, the mastery
of the profession related to the process of professional training. This is a continuous process of mastering a
complex of special theoretical knowledge and practical skills; fifthly, the profession gives a person a certain
social status, it is a kind of "the calling card".