Розробка та опис дидактичних основ навчання української мови у школах з
кримськотатарською мовою навчання передбачає виділення дидактичних принципів, відбір методів,
прийомів та засобів навчання. Автор описує принципи навчання української мови. У статті розкрито
загальнодидактичні принципи: наочності, посильності, міцності, свідомості, науковості, активності,
виховуючого навчання, індивідуалізації, доступності, систематичності та послідовності,
колективності, проблемності, розвиваючого навчання, а також специфічні методичні принципи
навчання.
Разработка и описание дидактических основ обучения украинскому языку в школах с
крымскотатарским языком обучения предусматривает отбор дидактических принципов, отбор
методов, приемов и средств обучения. В статье раскрыты общедидактические принципы:
наглядности, посильности, прочности, сознательности, научности, активности, воспитывающего
обучения, индивидуализации, доступности, систематичности и последовательности, коллективности,
проблемности, развивающего обучения, а также специфические методические принципы обучения.
In the article didactic basics of training in Ukrainian at schools with the Crimean Tatar language of
training are considered. The principles of training in Ukrainian are described. The principle of consciousness
means that learning is successful if the student understands the meaning of what is taught , not repeating the new
material mechanically. In the teaching of the Ukrainian language , he foresees the creation of awareness about
the features sound pronunciation words sound structure of speech. You must make a focused selection of
academic language and speech material , which ensures the development of cognitive abilities of students. The
principle of mind training is implemented throughout the organization - from understanding the rules of action
to its automatic execution, formation of separate elements of their association. The principle of strength in
language learning is of particular importance as mastering the language associated with the accumulation of
assimilated speech and speech material. To make a speech communication memory student must refrain a
number of lexical items, speech samples, phrases and so on. The principle of consciousness means that learning
is successful if the student understands the meaning of what is taught, not repeating the new material
mechanically. In the teaching of the Ukrainian language, he foresees the creation of awareness about the
features sound pronunciation words sound structure of speech.