В статье рассматривается мировой опыт использования сервисов электронной коммерции
в индустрии туризма; изучаются вопросы размещения информационных ресурсов на туристических
интернет-порталах; вопросы, связанные с организацией и обеспечением безопасности мгновенных
платежей через туристические интернет-порталы, web, мобильные и социальные сервисы, а также
вопросы разработки сервисов, направленных на привлечение и удержание потребителей туристических
услуг за счет разработки гибкой системы скидок для клиентов, выполняющих электронные платежи.
У статті розглядається світовий досвід використання сервісів електронної комерції в
індустрії туризму; вивчаються питання розміщення інформаційних ресурсів на туристичних Інтернет-
порталах; питання, що пов’язані з організацією безпеки миттєвих платежів через туристичні
Інтернет-портали, web, мобільні та соціальні сервіси, а також питання розробки сервісів, що
спрямовані на залучення та утримання споживачів туристичних послуг на основі розробки гнучкої
системи знижок для клієнтів, що використовують електронні платежі.
The global experience of the e-commerce services usage in the tourism industry is considered in the
article. The questions of the information resources usage on tourism internet portals; issues related to the
organization and security of instant payments through travel web portals, web, mobile and social services, as
well as issues of development services aimed at attracting and retaining consumers of tourism services through
the development of a flexible system of discounts for clients that use electronic payments are studied. The
questions of the development and use of specialized mobile and internet services for the implementation of
electronic payments as an example of virtual travel agencies and the possibility of using social networks for the
information sharing on tourist services and travel company image formation, and implementation of instant
payments for tourism services are discussed. The interconnection between the information technologies
introduction in the tourism industry and the economic effect of the introduction on the examples of the
developing countries economy is studied. An example of the Internet portal Wakanow, representing a network of
travel agencies in Nigeria and specialized mobile application mChq to perform instant payments for travel
services are considered in the article.