У статті обґрунтовано важливість формалізації місії підприємства як основи ефективного
стратегічного управління ним. На основі проведеного критичного аналізу змісту заявлених місій
багатьох вітчизняних та зарубіжних підприємств, а також за результатами узагальнення поглядів
теоретиків та практиків було виявлено основні вимоги до формулювання місії підприємства, а тим
самим, узагальнено головні критерії стратегічно успішного формулювання місії підприємства. Позиція
автора полягає в тому, що місія не є обов’язковою умовою організації діяльності підприємства, але вона
є необхідною за умов, коли управління підприємством організоване за принципами стратегічного.
В статье обоснована важность формализации миссии предприятия как основы
эффективного стратегического управления им. На основе проведенного критического анализа
заявленных миссий отечественных и зарубежных предприятий, а также в результате обобщения
взглядов теоретиков и практиков были выявлены основные требования к формулированию миссии
предприятия, а тем самым, обобщены главные критерии стратегически успешного формулирования
миссии предприятия. Позиция автора состоит в том, что миссия не является обязательным условием
организации деятельности предприятия, но она есть необходимым условием в случае, когда управление
предприятием организовано согласно принципам стратегического.
The process of developing and formalizing the business strategy should be based on its approved
mission, because then any strategy to facilitate the implementation of the existing mission of the enterprise ,
which is one of the tasks of top management company and one of the key components of effective strategic
management. Mission statement helps to more clearly understand the environment in which the company
operates, and thus further - to develop and adopt it to implement the proposals and developments that will help
to achieve the leading position in this environment. The paper developed the idea that the concept of gradual
change management of production- oriented and socially- oriented transition often to personalize business led
change in approach to the mission statement.
Based on the critical analysis of the content of the stated missions of many domestic and foreign enterprises and
the results of synthesis of views theorists and practitioners were found key requirements for enterprise mission
statement, and thus summarizes the main criteria for successful strategic mission statement of the enterprise.
The author's position is that the mission is not a prerequisite of the enterprise, but it is necessary in a situation
where management is organized according to the principles of strategic.