Статья посвящена внедрению комплекса авторских программных продуктов «Викторина» и «Система тестового контроля знаний студентов», которые способствовали повышению учебной мотивации студентов и качества контроля их знаний. Исследование процесса внедрения данных программных продуктов показало, что применение информационных технологий в техническом университете качественно преобразует образовательный процесс, является эффективным способом мотивации и контроля, способствует подготовке высококвалифицированных специалистов.
Стаття присвячена впровадженню комплексу авторських програмних продуктів «Вікторина» та «Система тестового контролю знань студентів», які сприяли підвищенню учбової мотивації студентів та якості контролю їх знань. Дослідження процесу впровадження даних програмних продуктів показало, що застосування інформаційних технологій в технічному університету якісно перетворює освітній процес, є ефективним засобом мотивації та контролю, сприяє підготовці висококваліфікованих фахівців.
One of the most important conditions of improving technical university students’ motivation is optimization of methodic-informational support of educational process. Nowadays we consider the gap between educational process and requirements of employers. It confirms the necessity to modify the traditional educational system. Academics are always searching for more effective forms to make students more active during educational and cognitive processes. The development of the software, which is focused on student’s motivation, raises an educational process to higher levels. Such approach corresponds to the social order on improvement of higher education quality. According to the tendency of educational process shift to multimedia environment, a software complex of knowledge control has been proposed. This complex consists of two programs: “Quiz” and “Test system for checking students’ knowledge”. “Quiz” application allows demonstrating the potential of game methods and information systems in the educational process. Practical application of “Test system for checking students’ knowledge” for assessing theoretical knowledge of a student combined with the traditional control of trainees’ practical skills leads to optimization of knowledge assessment process. The system allows monitoring and activating progress. Analyzing such statistics, we can determine the most difficult topics for learning and pay special attention to them while teaching. The application of informational technologies in the educational process corresponds to globalization and Europeanization principles of educational system and training of skilled specialists.