Стаття пропонує математичну модель для використання у кеш-менеджменті банкоматної
мережі фінансової установи з метою управління залишком готівкових коштів у касах банкоматів. Для
побудови даної моделі застосовано елементи теорії ймовірності та масового обслуговування. У статті
також представлено два підходи до розв’язку даної моделі (у динаміці та стаціонарному режимі), та
на симульованих даних здійснена оцінка стійкості моделі за критерієм Ляпунова. Стаття містить
рекомендації, які є методологічною базою для формування управлінських рішень щодо удосконалення
управління готівковими коштами, які спрямовуються на задоволення вимог клієнтів щодо отримання
готівки через мережу власних банкоматів комерційного банку та забезпечення визначеного стандартом
фінансової установи рівня обслуговування клієнтів.
Статья предлагает математическую модель для использования в кэш-менеджменте
банкоматной сети финансового учреждения с целью управления остатком наличных средств в кассах
банкоматов. Для построения данной модели применены элементы теории вероятности и массового
обслуживания. В статье также представлены два подхода к решению данной модели (в динамике и
стационарном режиме), и на симулированных данных осуществлена оценка устойчивости модели по
критерию Ляпунова. Статья содержит рекомендации, которые являются методологической базой для
формирования управленческих решений по совершенствованию управления наличными средствами,
которые направляются на удовлетворение требований клиентов на получение наличных через сеть
собственных банкоматов коммерческого банка и обеспечения определенного стандартом финансового
учреждения уровня обслуживания клиентов.
This paper proposes a mathematical model for use in cash management for automatic teller machine
(ATM) network of financial institutions to manage the balance of cash to load for every ATM and for whole ATM
network. In order to build this model and considering the ATM as part of a network structure of one side of
banking, to describe its functioning, were used elements of probability theory and queuing. The article also
presents two approaches to the solution of the model (in dynamic and steady state). For the purpose of testing
the stability of the model according to the criterion of Lyapunov were used the simulated data. Simulation
studies shows, that time of stabilization for this model is suitable for object of modelling which indicates the adequacy as well as stability of the model. This article also contains recommendations which can be used as a
methodological basis for the formation of management decisions at commercial banks and financial institutions
to improve the management of cash uploading, which are aimed to ensure compliance with customer
requirements for getting cash in commercial bank/ financial institution own ATM network and commercial banks
and a certain standard of commercial bank/ financial institution level of customer service.