С позиций современной культуры рассмотрена трикстерская проблематика. С целью
определения степени изученности мифологемы трикстериады, а также ее места в жизни современного
человека проанализированы научные труды. Обращено внимание на культуростроительный и
медиационный потенциал феномена трикстера как проводника и источника культуры, что придает ей
измерение «новизны», «фальсифицируя» устаревшие культурные нормы и правила. Выявлено, что
повышенный научный интерес к культурному феномену трикстера обусловлен сейсмическими толчками
кризисной переходной активности современного общества.
З позицій сучасної культури розглянуто трікстерську проблематику. З метою визначення
ступеня вивченості міфологеми трікстеріади, а також її місця у житті сучасної людини
проаналізовано наукові праці. Звернено увагу на культоробудівний і медіаційний потенціал феномена
трікстера як провідника і джерела культури, що надає їй вимір «новизни», «фальсифікуючи» застарілі
культурні норми і правила. З’ясовано, що підвищений науковий інтерес до культурного феномена
трікстера обумовлено сейсмічними поштовхи кризової перехідної активності сучасного суспільства.
The trickster problematic is considered from the positions of modern culture. In order to determine
the degree of study of tricksteriada mythologem, and also its place in a modern man’s being scientific studies
was analyzed. It is revealed that despite the fact that the image of trickster was found and is found practically in
all cultures, nevertheless this term isn't designated accurately as a research definition, so the question of
metatheoretical level of research of tricksteriada mythologem in modern humanitaristics still remains open. On
the basis of researches of trickster mythologem its generalized characteristics are revealed: ambivalence and
mediatory function, liminality, theatricality and performativity, timelessness and lack of status, aspiration to the
ideal, existence of direct or indirect link with the sacral context, situatedness. The special attention is paid on the
cultural and construction potential of the trickster phenomenon as a conductor and source of culture which gives
it the measurement «novelty», «falsifying» outdated cultural norms and rules. It is revealed that heightened
interest in the cultural phenomenon of trickster is caused by the seismic impacts of crisis activity of modern
society, and is one of the person’s answers to the changeable, fast-changing conditions of cultural and
information landscape. The assumption that practically all oppositions of culture – the archaic culture, as well
as one of the next periods are solved exactly with the help of trickster – a being, who being «cultural leukocytes»
of society creates cultural «explosion» is made.