Данная статья рассматривает использование аудио-визуального контента Интернета в
сфере высшего образования. Аудиовизуальное содержание адаптировано для просмотра как при помощи
стандартного телевидения, так и планшета, компьютера (рассматриваемый студентами как второе
телевидение) и смартфона, что особенно удобно для коротких видео. Важность аудиовизуального
содержания онлайн (по Интернету) зависит от образовательных и культурных контекстов в каждой
стране. Однако главный вопрос состоит в том, чтобы знать, как использовать аудиовизуальное
содержание для изучения иностранных языков.
Ключевые слова: обучающее медиа, аудио-визуальный контент, качественное телевидение, видео по
требованию, телепередача, живое вещание.
Дана стаття розглядає використання аудіовізуального контенту Інтернету в галузі вищої
освіти. Аудіовізуальний зміст адаптовано для перегляду як за допомогою стандартного телебачення,
так і планшета, комп'ютера (що розглядається студентами як друге телебачення) і смартфона, що
особливо зручно для коротких відео. Важливість аудіовізуального змісту онлайн (по Інтернету)
залежить від освітніх і культурних контекстів в кожній країні. Однак головне питання полягає в тому,
щоб знати, як використовувати аудіовізуальний зміст для вивчення іноземних мов.
Ключові слова: навчальне медіа, аудіо-візуальний контент, якісне телебачення, відео на вимогу,
телепередача, живе мовлення.
This article consists of the integration on to the Internet of an innumberable quantity of audio-visual
contents for higher learning education.The media contents are varied: from On-demand videos to catch-up TV
and live streaming. The audio-visual contents are adapted for viewing from a traditional TV, a digital tablet, a
computer (considering by students as a second TV)and from smartphone, especially for short videos.The
importance of audio-visual contents on line (by Internet) depends on the educational and cultural contexts in
every country. However, the common question is to know how to use the audio-visual contents to learn foreign
languages.The first part of this article concerns the evaluations of the uses and demands of ukrainien' s students
meeting in november 2011at Kiev. In the second part, the question will be to propose methods to learn french with these contents on line. If the programs of big audiovisuals companies are largely dominant, the scientific
and cultural On-demand videos catalogs of the National Institute of Audiovisual(INA) or of Canal-U
(universities Channel) are more and more consulted by students. Theses free catalogs of vidéos can be
integrated in pedagogie with other sources of audio-visual contents from commercial and public big television
companies.
Key words: educational media, audio-visual contents, quality TV, on demand vidеos, catch-up television, live
streaming, cultural programs, scientific universities channels.