Разработан ключевой показатель оценки персонала туристического предприятия: уровень
освоения работниками “индивидуально-дифференцированной” технологии обслуживания туристов
“кан-бан” в режиме “он-лайн”. Использовать его необходимо одновременно с реализацией
конкурентной стратегии “дифференциация” и построением “дифференциально-диссипативной”
структуры управления туристическим предприятияем.
Ключевые слова: оценка, персонал, структура управления.
Розроблено ключовий показник оцінки персоналу туристичного підприємства: рівень
освоєння працівниками “індивідуально-диференційованої” технології обслуговування туристів “кан-
бан” у режимі “он-лайн”. Використовувати його необхідно одночасно з реалізацією конкурентної
стратегії “диференціація” і побудовою “диференційно-дисипативної” структури управління
туристичним підприємством.
Ключові слова: оцінка, персонал, структура управління.
A key indicator of personnel evaluation in tourism enterprise has been developed: the level of
development of the employees' individual-differentiated online-based technology for kanban servicing of
tourists. Performance indicators of personnel in tourism enterprise is a basic element of the Balanced Scorecard
effect of the implementation of its competitive strategy, which can be grouped in the following way: indicators
determining competency framework; indicators assessing the development of the strategic areas of competence.
The first group of indicators include: the ratio of "intuitive and creative" employees in the enterprise. The
second group includes: the percentage of employees who have mastered the skills to form the "individualdifferentiated"
product.
The growth of this index directly affects the increase in sales volume, increasing competitiveness and reducing
the overheads of the tourism enterprise. It is supposed to be used simultaneously with the implementation of
competitive strategy "differentiation" and building "differential-dissipative" management structure in tourism
enterprise. The uptrend for the key indicator of performance evaluation of staff bodes well for the processes of
self-organization and self-development of company under unballanced conditions of the tourism market
functioning.
Keywords: evaluation, personnel, management structure.