В статье рассматривается деятельность
учеников Ф.К. Волкова — Б.Э. Петри, С.И. Руденко,
С.А. Теплоухова, А.К. Иванова, приехавших в Сибирь в годы гражданской войны, участвующих в
организации системы подготовки палеоэтнологов и создавших первые периодизации культур в
сибирской археологии.
У Сибіру до початку XX ст. був накопичений достатній потенціал для інституціалізації археології
як науки. Проте спостерігалася безсистемність у
вивченні археологічних пам’яток. На початок XX ст.
у сибірській археології так і не був завершений процес класифікації комплексів артефактів, не були
створені типологічні ряди речей у відносно‑хронологічній послідовності, відповідно не було виділено
археологічних культур, а також не було сформовано
системи підготовки фахівців-археологів, був відсутній важливий фактор передачі знань від учителя
учневі. Всі ці питання почали вирішуватися з приїздом до Сибіру учнів Ф.К. Волкова — С.І. Руденко,
С.А. Теплоухова, А.К. Іванова, Б.Е. Петрі. Перші
троє дослідників в подальшому стали працювати в
Томському університеті. Б.Е. Петрі заснував школу археологів в Іркутському університеті. Всі учні
Ф.К. Волкова вели комплексні палеоетнологічні
дослідження, в ході яких були створені перші періодизації культур Сибіру.
In early 20th century Siberian region accumulated
sufficient potential to make archaeology as a field
science. At the same time the lack of systemic approach
in studying archaeological sites came to light.
By the 20th century Siberian archeology had failed to
complete the classification of artifact complexes and
create the typological series of relative objects, archaeological
cultures had not been identified and the
system of professional training for archeologists had
not been established. The whole set of such issues have
solved after the arrival to Siberia of F.К. V olkov’s students
— S.I. Rudenko, S.А. Teploukhov, А.К. Ivanov,
B.E. Petri. They started to work at Science Department
of Tomsk University’s Physics and Mathematics
School. B.E. Petri founded archaeological school in
Irkutsk University. All Fedor Volkov’s students held
a complex of paleoethnological research,that resulted
as the first periodization of Siberian cultures.