Рассматривается механизм управления внешней мотивацией работников промышленных предприятий. Целью создания такого механизма является формирование мотиваций, которые бы мотивировали к качественному выполнению работы за счет факторов, не связанных с предметом труда. Для реализации данной идеи предложен научно-методический подход к управлению внешней мотивацией персонала, определяющий три направления внешнего стимулирования сотрудников.
Розглянуто механізм управління зовнішньою мотивацією працівників промислових підприємств. Метою створення такого механізму є формування мотивацій, які б мотивували до якісного виконання роботи за рахунок факторів, не пов'язаних із предметом праці. Для реалізації даної ідеї запропоновано науково-методичний підхід до управління зовнішньою мотивацією персоналу, який визначає три напрями зовнішнього стимулювання співробітників.
In modern conditions the issue of creation an effective system of staff motivation on industrial enterprises based on the principles of identifying personal interest of the employee in qualitative investment of their work is actual. The idea of forming such a system of staff motivation management lies on the principles of a reflective approach for managing personnel‟s organizational behaviour. The purpose of the article is to examine the management mechanism of external motivation at industrial enterprises. In the first part of the article the main categories of the research are identified: the specification of the concept of "external motivation" is given as motivation that gives reasons for performing a good job due to the factors unrelated to the subject of labour; the factors that may contribute to the initiation of new requirements are selected; the mechanism of management of external motivation is presented. In order to implement this idea in the second part of the article scientific and methodical approach to the management of external motivation is proposed. Three areas of external incentives for employees are identified: immediate satisfaction of motives, replacing current motivation of staff on the substitute motives, and development of new higher-level needs of the imprinting of new motifs. The practical tools in the form of criteria, principles and optimization models of interaction of employees with agents of influence are developed.