Система підготовки та атестації наукових кадрів є надзвичайно складною соціальною системою, яка тісно пов’язана з академічною культурою країни, структурою і рівнем розвитку економіки та політичною системою. Тому реформування її в сучасних умовах є важливим завданням, яке потребує теоретичного осмислення, глибокого знання практичного досвіду функціонування і адекватних управлінських рішень. Від того, наскільки успішно й конструктивно відбудуться трансформаційні процеси в цій сфері на шляху до Єдиного європейського освітнього і наукового простору, наскільки самі українські вчені приймуть участь в їх реалізації, у значній мірі залежить майбутнє української науки, національні інтереси, доля демократії та незалежності України. У статті представлено результати аналізу сучасної нормативно-правової бази організації підготовки та атестації наукових кадрів вищої кваліфікації та концептуальні засади її модернізації.
Система подготовки и аттестации научных кадров является чрезвычайно сложной социальной системой, которая тесно связана с академической культурой каждой страны, структурой и уровнем развития экономики и политической системой. Поэтому реформирование ее в современных условиях – это важное задание, которое нуждается в теоретическом осмыслении, глубоком знании практического опыта функционирования и в адекватных управленческих решениях. От того насколько успешно и конструктивно произойдут трансформационные процессы в этой сфере на пути к Единому европейскому образовательному и научному пространству, насколько сами украинские ученые примут участие в их реализации, в значительной степени зависит будущее украинской науки, национальные интересы, судьба демократии и независимости Украины. В статье представлены результаты анализа современной нормативно-правовой базы организации подготовки и аттестации научных кадров высшей квалификации, сформулированы концептуальные основы ее модернизации.
The system for training and evaluation of research personnel is an extremely complex social system, closely linked to the academic culture of a country, its economic structure and performance, and its political system. Its reform in the current context is, therefore, an important task that requires theoretical comprehension, deep knowledge of operation experiences and adequate administrative decisions. The future of Ukrainian science, the national interests and the fate of Ukrainian democracy and independence depend to a large extent on the success of transformation processes in this field on the way to the Pan-European Education and Research Area. The article contains results of the author’s analysis of the current regulatory framework for training and evaluation of research personnel of higher qualification and the conceptual background for its modernization.