Основной целью статьи является интерпретация роли “арфиста” на золотой сахновской пластине (IV в. до н.э.). Приведено еще два скифских изображения музыканта. Как правило, исследователи интерпретируют данный образ на пластине как неотъемлемую часть сцены пира-жертвоприношения (М.И. Артамонов, С.С. Бессонова, Л.С. Клочко), священного брака (Д.С. Раевский) или празднования победы (М.В. Русяева). В данной статье, предложено рассмотрение и интерпретация образа “скифского арфиста”, как составной части танатологического мифа. В качестве аргументации приведены мифологические параллели, описывающие происхождение арфы (фандыр) в осетинском нартовском эпосе. Также затронуты другие аспекты представлений об этом музыкальном инструменте в иранском мире.
Головна мета статті полягає в інтерпретації ролі арфіста на золотій сахнівській пластині (IV ст. до н.е.). Наведено ще два скіфських зображення музики. Як правило, дослідники інтерпретують даний образ на пластині як невід’ємну частину сцени бенкету-жертвоприношення (М.І. Артамонов, С.С. Бессонова, Л.С. Клочко), священного шлюбу (Д.С. Раєвський) або святкування перемоги (М.В. Русяєва). У даній статті запропоновано розгляд і інтерпретацію образу “скіфського арфіста”, як складової частини танатологічного міфу. В якості аргументації наведені міфологічні паралелі, що описують походження арфи (фандыр) в осетинському нартівському епосі. Також залучені й інші аспекти уявлень про цей музичний інструмент в іранському світі. На противагу існуючим думкам, дана сцена може бути пов’язана з загальноіранською поховальною традицією.
The main aim of the paper is interpretation of the harpist’s role on the Sakhnovka golden plate (4th cent. B.C.). Two other Scythian images of the musician are presented. Usually, the researchers analyses the meaning of the plate subject as an integral part of a sacrifice-banquet scene (Artamonov, Bessonova, Klochko), sacred marriage (Raevsky) or victory celebration (Rusyaeva). In this paper the “Scythian harpist” as a part of thanatological myth is presented and discussed. The mythological parallels describing the origin of the fandyr-harp from the Ossetic Epic (Narta) are given as argumentation. Other aspects of this musical instrument in Iranian world are also involved. In contrary, this scene could be connected with general Iranian funeral tradition.