Рассмотрены результаты исследования малоцикловой усталости титанового сплава ПТ3В (основа - Ti 4,5%Al, 2,1%V) при температурах 293, 77 и 4,2 К с учетом влияния на долговечность величины предварительной пластической деформации (0,05; 1,0; 3,0%), реализованной в материале при тех же температурах. Для уменьшения трудоемкости и стоимости испытаний при их планировании и обработке результатов использованы методы математического планирования эксперимента и факторного анализа. Установлено, что наиболее существенно долговечность исследованного сплава снижается при температуре испытаний 4,2 К для деформации 3,0%, реализованной в жидком гелии.
Розглянуто результати дослідження малоциклової втоми титанового сплаву ПТ3В (основа - Ті, 4,5%Al, 2,1%V) за температур 293, 77 та 4,2 К з урахуванням впливу на довговічність величини попередньої пластичної деформації (0,05; 1,0; 3,0%), що реалізується в матеріалі за вказаних температур. Для зменшення трудомісткості та вартості випробувань при їх плануванні й обробці результатів використано методи математичного планування експерименту і факторного аналізу. Встановлено, що найбільш суттєво довговічність досліджуваного сплаву знижується за температури випробувань 4,2 К для деформації 3,0%, що реалізується в рідкому гелії.
We discuss low-cycle fatigue test results. obtained for PT3V titanium alloy (Ti-base, 4.5%Al, 2.1%V) at the temperatures of 293, 77 and 4.2 K, with an account made for the influence of the preliminary plastic deformation (0.05, 1.0, and 3.0%) achieved in the material at the same temperatures on the fatigue life of specimens. In order to optimize labor input and cost of tests, we used methods of mathematical test planning and factor analysis for planning of tests and processing their results. We established that the fatigue life of the alloy under study is reduced most drastically under conditions of test temperature of 4.2 K and pre-deformation of 3.0% achieved in the liquid helium environment.