В статье детально рассматривается локус дома – сверх-образа в художественной
пространстве романа Б.А. Пильняка “Волга впадает в Каспийское море”. На основе ряда
основополагающих признаков (размер, удаленность от основных построек и др.) локус дома нами
маркирован как “антидом” (“чужой”, “незащищенный”), пребывание в котором приносит несчастье
героям. Именно здесь один из главных героев потеряет и жену, и верного друга. Кроме того, к
локусу “антидом” примыкает еще и “лжедом”, роль которого выполняет кабинет инженера
Садыкова, в стенах которого протекают “лжесобытия” – неестественный развод и странная
свадьба.
Ключевые слова: “антидом”, сакральное, профанное, мифологема, цветопись.
У статті детально розглядається локус дому – над-образу в художньому просторі роману
Б.А. Пильняка “Волга впадає у Каспійське море”. На основі ряду основних рис (розмір,
віддаленість від інших будівель та ін.) локус дому визначений нами як “антидім” (“чужий”,
“незахищений”), перебування в якому приносить героям нещастя. Саме тут один із головних
героїв втатить і жінку, і вірного друга. Крім того, до локусу “антидім” приєднується ще й
“псевдодім”, роль якого виконує кабінет інженера Садикова, у стінах його протікають
“псевдоподії” – неприроднє розлучення та дивне весілля.
Ключові слова: “антидім”, сакральне, профанне, міфологема, кольоропис.
The article covers the detailed description of house locus – super character in the artistic space
of Boris Pilnyak’s novel “The Volga Falls into the Caspian Sea”. On the basis of the major features (size,
remoteness from the buildings etc.) house locus is identified by us as “antihouse” (“foreign”,
“unprotected’), staying in which causes disaster for all characters of the novel.. Exactly here one of the
main characters loses his wife and a faithful friend. In addition to this “antihouse” locus is linked to
“sham” house that plays a role of engineer Sadikov’s study where the “sham” events are happening –
unnatural divorce and strange wedding.
Keywords: “antihouse”, sacral, profane, mythologema, colour epithets.