У сучасній школі недостатньо уваги приділяють патріотичному вихованню учнів. У підручниках трапляються поширені в суспільстві стереотипи архаїчності та провінційності нашої культури. Над спростуванням зазначених стереотипів та подоланням комплексу меншовартості школярів працюють педагоги-новатори, які розробляють нові засади виховання учнів, спираючись на досягнення й традиції народної педагогіки.
В современной школе недостаточно внимания уделяется патриотическому воспитанию учащихся. В учебниках встречаются распространенные в обществе стереотипы архаичности и провинциальности нашей культуры. Над опровержением указанных стереотипов и преодолением комплекса неполноценности школьников работают педагоги-новаторы, разрабатывающие новые принципы воспитания учащихся, опираясь на достижения и традиции народной педагогики.
There is no attention enough to the pupils’ patriotic education in a modern school. Textbooks are full of socially prevalent stereotypes about our culture’s archaics and provinciality. In order to refute these stereotypes and overcome the pupils’ inferiority complex, the school teachers-innovators elaborate the new principles of the students’ education, being guided by the achievements and traditions of folk paedagogics.