Коллективистический символизм сохраняет приоритет умозрительного мира над предметным, но одновременно стремится сблизить и связать эти миры и систематически затирает с этой целью различие между символом и символизируемой им вещью, намечает массу переходов между ними. Иногда отношение символизации оказывается даже обернутым, и символизируемая вещь становится символом своего символа. Особенность коллективистического символизма не в самом по себе обилие символов, а прежде всего, в уверенности в их объективной данности, а также в том, что символ считается не просто представляющим символизируемую вещь, но подчиняющим ее себе и управляющим ею. Одна и та же вещь может быть символом нескольких других; символами являются не только вещи, но и их свойства и отношения.
Колективістській символізм зберігає пріоритет умоглядного світу над наочним, але одночасно прагне зближувати і зв'язати ці світи і систематично затирає з цією метою відмінність між символом і річчю, що символізується їм, намічає масу переходів між ними. Іноді відношення символізування виявляється навіть обернутим, і річ, що символізується, стає символом свого символу. Особливість Колективістського символізму не в самому по собі велика кількість символів, а перш за все, в упевненості в їх об'єктивній даності, а також у тому, що символ вважається не просто надаючим річ, що символізується, але що підпорядковує її собі і керівником нею. Одна і та ж річ може бути символом декількох інших; символами є не тільки речі, але і їх властивості і відносини.