Встановлено, що ЕІЛ-покриви з ТіN, ТіВ2 і Мо значно поліпшують триботехнічні властивості титанового сплаву ВТ22. Показано, що з підвищенням швидкості ковзання від 1,0 до 10 m/s інтенсивність зношування збільшується в 1,5–2, а коефіцієнт тертя – в 1,3 рази. Значна кількість оксидів у покривах, їх додаткове легування титаном після обробки КСВ сприяють збільшенню товщини шару в 3–4 рази, але погіршують триботехнічні властивості.
Установлено, что ЕИЛ-покрытия из ТiN, TiB2 и Мо значительно улучшают триботехнические свойства титанового сплава ВТ22. Показано, что повышение скорости скольжения с 1,0 до 10 m/s приводит к увеличению интенсивности изнашивания в 1,5–2, а коэффициента трения – в 1,3 раза. Образование большого количества оксидов в ЕИЛ-покрытиях, их дополнительное легирование титаном после обработки КСИ способствует увеличению толщины слоя в 3–4 раза, но ухудшает триботехнические свойства.
It is established that ESA-coatings from TiN-, TiB2- and Mo essentially improve the tribotechnical characteristics of BT22 titanium alloy. It is shown that the increase in sliding speed from 1.0 to 10 m/s leads to the 1.5–2 fold increase of wear intensity and 1.3 fold fincrease of friction coefficient. Formation of a great quantity of oxides in ESA-coatings after concentrated solar irradiation promotes the increase of the layer thickness in 3–4 times but deteriorates the tribotechnical properties.