Згідно з українським законодавством пріоритетні напрями розвитку науки і техніки мають відігравати ключову роль в системі державної підтримки наукових досліджень. Проте з 2006 року (з моменту, коли закінчився термін дії пріоритетів, затверджених законом 2001 року) ця система фактично виведена з ладу: державні науково-технічні програми з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки в Україні не формуються, конкурси проектів на формування таких програм не проводяться. Напевне, в будь-якій іншій країні в такій ситуації задля забезпечення дієздатності зазначеної системи продовжувалась би дія пріоритетів старої редакції закону, адже вони нічим себе не скомпрометували, і цілком очевидно, що нові їх уточнення не відмінять важливості того ж матеріалознавства чи біотехнологій і т.п. Але у нас така логіка не діє: Міністерство фінансів вважає, що раз нові пріоритетні напрями не затверджені Верховною Радою України, отже, пріоритетів просто немає і кошти для їх реалізації виділятися в державному бюджеті не повинні. Аналізу причин та шляхів виходу з цієї критичної ситуації присвячена ця стаття.
Согласно украинскому законодательству приоритетные направления развития науки и техники должны играть ключевую роль в системе государственной поддержки научных исследований. Однако с 2006 года (с момента, когда закончился срок действия приоритетов, утвержденных законом 2001 года) эта система фактически выведена из строя: государственные научно-технические программы по приоритетным направлениям развития науки и техники в Украине не формируются, конкурсы проектов на формирование таких программ не проводятся. По всей вероятности, в любой другой стране в такой ситуации для обеспечения дееспособности обозначенной системы продолжалось бы действие приоритетов старой редакции закона, ведь они ничем себя не скомпрометировали, и абсолютно очевидно, что новые их уточнения не отменят важности того же материаловедения или биотехнологий и т.п. Но у нас такая логика не действует: Министерство финансов считает, что раз новые приоритетные направления не утверждены Верховным Советом Украины, значит приоритетов просто нет и средства для их реализации выделяться в государственном бюджете не должны. Анализу причин и путей выхода из этой критической ситуации посвящена эта статья.
As follows from the Ukrainian regulation, priority fields of science & technology are supposed to have a key role within the system of budgetary support to scientific research. In fact, this system has been standstill in Ukraine since 2006 (when the term of priorities’ validity expired, which was legally approved in 2001), because state S&T programs on priority S&T fields have not been developed and competitions of projects on line of such programs not arranged in Ukraine. In any other country, the validity term for priorities fixed in the expired version of the act would be prolonged to make the system work, if these priorities proved to be correct, and their revision would never understate the significance of fields such as new materials or biotechnology etc. But this logic does not apply in Ukraine, as the Ministry for Finances argues that if new priority fields are not approved by the Verkhovna Rada (Parliament) of Ukraine, then the priorities are none at all and, therefore, should not be financed from the central budget. The article is devoted to analysis of ways out of this critical situation.