У статті висвітлено місце і роль суспільних наук в аналізі позитивних і негативних тенденцій модернізації вітчизняної освіти в контексті європейських вимог. Автор аналізує особливості впровадження Болонської декларації в Україні, указує на основні проблеми на цьому шляху. Наголошено на необхідності змістити акценти в діяльності Міністерства освіти в плані гарантування кожному ВНЗ права на самостійне визначення структури і змісту освіти, форми і методів навчальної та дослідницької роботи, залишивши за урядовою структурою право розробляти і визначати стратегію системи вищої освіти в цілому.
The paper describes the place and role of social sciences in analyzing the positive and negative tendencies at national educational system modernization according to the European instances. The author views the peculiarities of Bologna declaration introducing in Ukraine, points the major problems on that way. The author claims it’s necessary for Education ministry to change accents in guarantying to each college the right for independent choice of education structure and essence, of teaching and researching forms and methods, while the government institution has a right to elaborate and define the general strategy of higher education system.