Застосовано методологію теорії комунікації, щоб проаналізувати умови та виявити загальні моделі комунікативних практик, медіумом яких виступають гроші. Розглянуто гроші як знакову форму кодування людських взаємин, змістом яких є конвенційно прийняті правила економічної поведінки людей. Роль та місце грошових відносин у структурах комунікативних практик визначено через введений Ю. Габермасом концепт комунікативної дії, який виражає активну практичну позицію людини в контекстах соціуму, спрямовану на зустріч з іншою людиною.
The methodology of theory of communication was applied, to carry out the analysis of terms and expose the general models of communicative practices, in which money comes forward as a medium. Money is examined as the form of a code of human mutual relations, maintenance of which there are the conventionally accepted rules of economic activity of the people. Role and place of the money relations in the structures of communicative practices we define by virtue of inculcated by U. Habermas concept of "a communicative action", which expresses the active practical position of a man in the context of society life, aimed at the meeting with other man.