Статья посвящена сравнительно-правовому анализу нормативных актов Украины и Республики Беларусь, регулирующих порядок осуществления административных процедур. Автор приходит к выводу, что административно-процедурное законодательство указанных стран является преимущественно подзаконным, а существующие законы об обращениях граждан довольно поверхностно, определяют процедурный аспект отношений физических и юридических лиц с органами исполнительной власти, что обуславливает необходимость принятия отдельного законодательного акта об административной процедуре. Ключевые слова: органы исполнительной власти, административные процедуры, административная правосубъектность, граждане.
Article is devoted to the comparative legal analysis of normative acts of Ukraine and Belarus which define of administrative procedures in the specified countries. The author comes to a conclusion that the administrative-procedural legislations of Ukraine and Belarus are mainly subordinate legislations, and that existing laws of mentioned countries about applications of citizens define of procedural aspects of relations between individuals, legal entities and organs of government enough unclear. According to the author the specified lack of legislations of Ukraine and Belarus can be eliminated in case of acceptance of special laws on administrative procedures in both states. Key words: organs of government, administrative procedures, administrative legal personality, citizens.