Активізація інтересу до локальної історії і явищ регіоналізму відбувається
в усьому світі в міру того, як глобалізаційні процеси ставлять під удар специфічність розвитку окремих країн та їх частин. Ослаблення внутрішніх суспільних структур сучасних держав знаходить свій прояв у руйнуванні старих
і пошуках нових джерел ідентифікації. У контексті методологічних підходів
«просторової парадигми» у статті досліджено вплив глобалізаційних процесів на динаміку та структуру регіоналізації та локалізації сучасних соціумів.
Розширюючи сферу людських контактів, глобалізація створює додаткові резерви для соціально-економічного розвитку більшості країн світу. Проте водночас вона породжує нові ризики й небезпеки, бо передбачає звуження
можливості вибору особливого, специфічного шляху поступу. Двоїстість процесу глобалізації виявляється в тому, що він небачено розширює й водночас звужує простір життя людини. У той час як економіка руйнує національні
кордони, люди, не бажаючи втрачати відчуття «дому», відшукують локальні
простори із стійкими зв'язками. Глобалізація і локалізація стають паралельними процесами, що відбивається в новому понятті «глокалізація». Доведено, що загальна тенденція впливу глобалізації на світ-системну
структуру полягає у збільшенні потенціалу взаємопов’язаності та взаємозалежності. Частково стертими виявляються грані між внутрішнім і зовнішнім просторами держав, а отже, і між внутрішньою та зовнішньою
політикою. Зустрічні потоки інноваційності й інерційності, стандартизації і культурної диференціації створюють неповторну палітру міжцивілізаційних обмінів і взаємовпливів – із відповідним розширенням «простору
можливостей». У відповідь на культурну уніфікацію та натиск стандарту
дедалі більша кількість людей намагається обстоювати свою самобутність, демонструє прихильність до традиційних норм і цінностей. Тому
універсальній тенденції до глобалізації протистоїть локальна тенденція
до диверсифікації, яка знаходить свій прояв у плеканні власного простору
існування, обстоюванні пріоритетів культурної, етнічної, релігійної та інших групових ідентичностей.
The intensification of interest in the local history and regionalism is happening
all over the world as globalization processes undermine the specific development
of individual countries and their parts. The weakening of the internal social structures
of modern states is manifested in the destruction of old and the search for
new sources of identification. In the context of methodological approaches to the
"spatial paradigm" the article examines the impact of globalization processes on
the dynamics and structure of regionalization and localization of modern societies.
By expanding the scope of human contacts, globalization creates additional reserves
for the socio-economic development of most countries. But at the same time
it creates new risks and dangers, because it involves narrowing the possibility of
choosing a special, specific path of development. The duality of the process of
globalization is manifested in the fact that it unprecedentedly expands and at the
same time narrows the space of human life. While the economy is destroying national
borders, people, not wanting to lose the feeling of "home", are looking for
local spaces with strong ties. Globalization and localization are becoming parallel
processes, which is reflected in the new concept of "glocalization".
It is proved that the general tendency of globalization to influence the worldsystem
structure is to increase the potential for interconnectedness and interdependence.
The boundaries between the internal and external spaces of states, and
hence between domestic and foreign policy, are partially blurred. The counterflows
of innovation and inertia, standardization and cultural differentiation create
a unique palette of intercivilizational exchanges and interactions – with a corresponding expansion of the "space of opportunities". In response to cultural unification
and the pressure of the standard, more and more people are trying to defend
their identity, demonstrating a commitment to traditional norms and values. Therefore,
the universal tendency to globalization is opposed by the tendency to diversify,
which is manifested in the cultivation of their own space of existence,
advocating the priorities of cultural, ethnic, religious and other group identities.