Протягом сезонів 2018—2019 рр. міжнародна
підводна археологічна експедиція здійснила дослідження в акваторії Тендрівської та Кінбурнської
кіс на шельфі Чорного моря. Основні дослідження
були зосереджені неподалік узбережжя біля північної частини Тендрівської коси, затоки Тендра та
північно-західного краю Кінбурнської коси. На додаток до візуальної розвідки, водолази використовували ехолоти, гідролокатор та боковий сканер. В результаті було складено батиметричну карту.
У початковій частині досліджень робота обмежувалася картографуванням та фотографуванням
відкритих обєктів. Під час цих робіт було виявлено та розчищено місце корабельної трощі кінця
IV — початку III ст. до н. е. Вдалося ідентифікувати фрагмент нижньої частини корпусу судна
довжиною 9,45 м, що добре зберігся. Зафіксовано in
situ баластне каміння, керамічний матеріал з вантажу, свинцеву обшивку та елементи конструкцій донної частини судна. Після очищення від піску
за допомогою гідроежектора вцілілої частини корпусу корабля було проведено відео- та фотофіксацію. Внаслідок цих робіт були зроблені масштабні фотомозаїки об’єкта та його 3D-моделі. Стан
дерев’яного корпусу відмінний, збереглися технологічні отвори, з’єднання, бронзові та залізні цвяхи.
During the campaign of 2018 the international underwater
archaeological expedition has explored the
waters of Tendra Spit and Kinburn Spit on the shelf
of the Black Sea, in Mykolaiv and Kherson regions of
Ukraine. Underwater archaeological exploration focused
on the waters near the northern tip of Tendra
Spit, from both the Gulf of Tendra and the sea, and
north-western tip of Kinburn Spit. In addition to the
visual reconnaissance, divers were using sonar, profiler
and side-scan sonar. As a result, the bathymetric
map has been compiled. In the initial part of research
the work was limited to mapping and taking photographs
of the discoveries. During these works was
discovered and cleansed the ancient Shipwreck of the
late 4th — early 3rd century BC. It was possible to identify
the well-preserved fragment of the hull of ancient
Wreck of a length of 9.45 m in situ with ballast stones,
ceramic material from the cargo, lead plating and him
constructions elements. After clearing of the sand from
the preserved part of the ship hull with the help of a
hydro injector the video and photo documentation was
carried out. As a result of these works, large-scale photo
mosaic of the object and its 3D-model were made.
The condition of the wooden hull is excellent, the technological
holes, connections, bronze and iron nails are
preserved.
Outside of Ukraine several shipwrecks of the same
period are attested. The best studied are the following:
shipwreck of the 3rd century BC at Grand Congloue,
France; the Mazotos shipwreck of the 4th century BC in
Cyprus; the Porticello shipwreck of the end of the 5th or
beginning of the 4th century BC in Italy; the Alonnisos
shipwreck from the end of the 5th century BC, Greece;
the Kyrenia shipwreck from the end of the 4th — beginning
of the 3rd centuries BC in Cyprus. In the Black
Sea, in 2011 a shipwreck from the end of the 4th — beginning
of the 3rd centuries BC near Eregli, Turkey (ancient
Herakleia Pontica) was discovered by a deep-sea
expedition of the research vessel «Nautilus» under the
direction of Michael Brennan at a depth of 101 m. Most
of the known merchant ships of this period were small,
ranging from 12 to 17 m (table). Boris Peters provides
a reconstruction sketch of the Lake Donuzlav ship of
the late 4th — early 3rd centuries BC. It is almost identical
to the reconstruction of the Kyrenia merchant ship,
based on its hull which was preserved by 75 %, The
replica named «Kyrenia 2» was built and made several
voyages. It can be assumed that the Kinburn Spit ship
found in 2018 was of similar appearance but further
research will provide more detailed information.