В статье обосновывается альтернативная атрибуция семи так называемых поясных блях из
сарматского погребения кургана 1 на Зубовском хуторе в Прикубанье (I в. до н. э. — I в. н. э.). Отсутствие аналогий среди поясной гарнитуры и близкие аналогии в сарматском церемониальном конском
снаряжении позволяют отнести анализируемые предметы к фаларам конского оголовья.
The reasons for the alternative attribution of seven
gold belt plates from the Sarmatian burial of the barrow
1 near Zubovski Khutor at the Kuban river region
(1st century BC — 1st century AD) are proposed in the
paper. During the period from the moment of excavations
of this barrow (1899) three variants of the interpretation
for these findings have been offered: as the belt
decorations (К. Е. Dumberg, I. I. Gushchina, I. P. Zaseczkaya,
M. B. Shchukin, V. I. Mordvintseva, etc), and
as the fibula-brooch (М. I. Rostovczev, N. V. Anfimov,
М. P. Аbramova) or phalerae for ceremonial horse harness
(А. P. Маnczevich, М. Yu. Treister, А. V. Simonenko).
The barrow was excavated by amateur and the methodic
level of this work was poor. Due to the circumstances it
seems inappropriate trust the data from the first publication
of the findings. The belt plates version has no parallels
among findings and materials from various Sarmatian burial
assemblages since 1899. We There were no findings of
plates decorating the belt. The interpretation of these items
as fibula-brooch proves to be false as the plates did not
equipped with pins and spring devices at their backsides.
The correct interpretation for the plates seems to be
phalerae of the horse headgear. This version is proved
with well documented findings of horse equipment of the
1st—2nd centuries AD which contains from 6 to 12 phalerae
of the similar size. It is also known the horse equipment
containing just seven phalerae which decorate the headgear
— from the burials in Kosika (Lower Volga region) and
in Yashkul (Kalmykia). The important factor seems to be
the way of fixing of these items to the straps of horse equipment.
One can see the laminar wirers on the back of one
phalera founded in the barrow 1 near Zubovski Khutor
У статті запропоновано підстави для альтернативної
атрибуції семи золотих блях з сарматського поховання
кургану 1 поблизу Зубовського хутора в Закубанні
(І ст. до н. е. — І ст. н. е.). З часу розкопок цього кургану
(1899 р.) запропоновано три варіанти тлумачення цих
знахідок: поясні прикраси (К. Е. Думберг, І. І. Гущина,
І. П. З асецька, М. Б . Щукін, В. І. Мордвинцева та ін.),
фібула-брошка (М. І. Ростовцев, Н. В . Анфімов, М. П. Абрамова)
або фалари церемоніальної кінської упряжі
(А. П. Манцевич, М. Ю . Трейстер, О. В . Симоненко).
Курган розкопали аматори, і методичний рівень розкопок
був низьким. З огляду на обставини, здається,
недоцільно довіряти даним першої публікації. Версія з
поясними бляхами не має паралелей серед знахідок та
матеріалів різних сарматських поховальних комплексів
з 1899 р. У нас не було виявлено сарматських поясних
блях. Інтерпретація цих предметів як фібули-брошки виявляється
помилковою, оскільки бляхи не обладнані голками
та пружинними пристроями на зворотньому боці.
Правильним тлумаченням блях, здається, є визнання
їх фаларами кінського вбрання. Ця версія підтверджується
добре задокументованими знахідками
кінної збруї І—ІІ ст. н. е., яка містить від 6 до 12 фаларів
подібного розміру. Відомо також кінське спорядження,
яке містить всього сім фаларів, що прикрашають
вузду — поховання у Косикі (Нижня Поволжя) та
в Яшкулі (Калмикія). Важливим фактором, здається,
є спосіб кріплення цих предметів до ременів збруї. На
звороті фаларів в кургані 1 поблизу Зубовського Хутора
збереглися пластинчасті петлі.