В статті обґрунтовується необхідність і пропонується спосіб багатокритерійної оптимізації багаторівневих модульних архітектур для систем електронного навчання. На основі представлення архітектури системи електронного навчання у вигляді ієрархії рівнів, кожному з яких відповідає певний набір функцій і множина засобів реалізації цих функцій, і які взаємодіють між собою за допомогою відповідних інтерфейсів, задача оптимізації формулюється як багатокритерійна. Кожному рівню ставиться у відповідність певний критерій ефективності і за аналізом сукупності показників ефективності застосування різних засобів на відповідних рівнях здійснюється ранжування множин і вибір оптимальної по Парето множини засобів реалізації функцій кожного рівня. Отже можна говорити про оптимальність, у певному розумінні, вибору набору компонентів для системи електронного навчання в цілому.
In the article a necessity of multi-objective optimization of multilevel modular architecture for e-learning systems is grounded and the method of such optimization realization is offered. On the basis of presentation of the e-learning system architecture as a hierarchy of levels, to each of which the specified set of functions and set of tools of these functions realization corresponds, and which co-operate by the proper interfaces, the task of optimization is formulated as a multi-objective. The specified criterion of efficiency associates with every level and after the analysis of aggregate of different tools application efficiency characteristics on the proper levels carried out set ranking and choice of optimum Pareto set of functions realization tools of every level. Therefore we can to talk about an optimum choice, in the certain understanding, of set of components for the e-learning system on the whole.