На основі опублікованих матеріалів докладно проаналізовано доповіді, дискусії та резолюції педагогічних з’їздів 1916 р. у Києві, Одесі та Харкові щодо постановки екскурсійної справи в середніх навчальних закладах. Встановлено,
що включення цього питання до порядку денного форумів було обумовлено двома
чинниками: усвідомленням владою важливості екскурсій як потужного засобу
виховання молоді в умовах Першої світової війни та освітньою реформою
П. Ігнатьєва. На запит міністерства народної освіти Російської імперії в
навчальних округах розробили пропозиції щодо запровадження екскурсій як
обов’язкової форми навчання. Їх і обговорили на з’їздах.
З’ясовано, що учасники всіх зібрань були одностайні у своїх поглядах. Серед
причин, що гальмували запровадження екскурсійного методу навчання вони
назвали такі: переобтяженість викладачів середньої школи обов’язковими
заняттями та класним керівництвом; матеріальна незабезпеченість більшості
учнів; відсутність відповідної підготовки педагогічних працівників; технічні
труднощі, що виникають при організації поїздок (проблеми з харчуванням та
поселенням екскурсантів, незручності проїзду великих груп залізничним транспортом, недостатність спеціальних путівників тощо).
У підсумкових резолюціях з’їздів наголошувалося на значній користі екскурсій для розвитку учнів. У випрацюваних пропозиціях містилися положення про планомірність і обов’язковість екскурсій для всіх навчальних закладів;
належне матеріально-технічне забезпечення подорожей, спрощення дозвільної
системи, скасування обмежень за віросповіданням; необхідність організації курсів для підготовки керівників екскурсій, поповнення шкільних бібліотек туристичними виданнями, створення музеїв, де б зберігалися матеріали, зібрані учнями під час мандрівок.
Based on published materials, reports, discussions and resolutions of pedagogical
congresses of 1916 in Kyiv, Odesa and Kharkiv concerning the staging of excursions
in secondary schools were analyzed in detail. The inclusion of this issue in the agenda
of the forums was due to two factors: awareness of the importance of excursions by
the authorities as a powerful means of educating young people in the conditions of the
First World War and the educational reform of P. Ignatiev. Educational districts
developed proposals for the introduction of excursions as a compulsory form of
education, at the request of the Ministry of National Education of the Russian Empire.
They were discussed at congresses.
It was found that the participants of all meetings were unanimous in their views.
They called the following among the reasons that hindered the introduction of the
excursion method of teaching: high school teachers’ heavy workload of lessons and
class management; modest means of most students; lack of appropriate training of
teaching staff; technical difficulties encountered in organizing trips (problems with
food and settlement of tourists, inconvenience of travel by large groups by rail, lack of
special guides, etc.).
The final resolutions of the congresses emphasized the significant benefits of
excursions for students. They contained provisions on the regularity and obligatory
excursions for all schools; proper logistic support for travel, simplification of the
permit system, abolition of restrictions on religion; the need to organize courses for
the preparation of tour guides, the replenishment of school libraries by tourist
publications, the creation of museums, where the materials collected by students
during travels would be stored.