Мета публікації – комплексна реконструкція початкової духовної освіти на теренах Чернігівської єпархії в ХІХ–ХХ ст., висвітлення діяльності Чернігівського, Новгород-Сіверського та Стародубського повітових духовних училищ. Методи дослідження: аналіз, синтетичний, історико-генетичний, історико-порівняльний. Новизна матеріалу: уперше розкрито склад і сутність початкової
духовної освіти, комплексно висвітлено діяльність духовних училищ у Чернігівській єпархії.
Висновки: Система духовної освіти в Російській імперії була сформована внаслідок освітніх реформ на початку ХІХ ст. Виокремлення духовної освіти знаменувало остаточну корпоративну
замкненість духовного стану. Система була представлена трьома щаблями. Початкову духовну
освіту здобували в повітових духовних училищах. Кількість училищ в єпархії залежала від потреб і
бажання духовенства, яке мало їх утримувати власним коштом. У Чернігівській єпархії протягом
ХІХ – початку ХХ ст. діяло три училища: Чернігівське, Новгород-Сіверське, Стародубське. Контингент учнів складався переважно з хлопчиків-дітей священно-церковно-служителів. Представники інших соціальних станів допускалися до навчання, але за окремим дозволом і підвищеною платою. Освітній процес регламентувався статутом духовних училищ трьох редакцій. Навчання було
спрямоване на підготовку майбутніх церковнослужителів і до вступу в середні духовні навчальні
заклади – семінарії. Ревізії духовних училищ Чернігівської єпархії засвідчували переважно посередній/задовільний рівень знань учнів, але найбільшою й складнішою проблемою повсякчас залишалися
матеріально-технічні умови та фінансове забезпечення. Новий корпус Чернігівського училища був
збудований в 1870-х рр., Стародубського – на початку ХХ ст., а Новгород-Сіверське училище так і
залишалося до закриття в приміщеннях монастиря.
The purpose of the publication is a comprehensive reconstruction of primary spiritual education
in the Chernihiv diocese in ХІХ–ХХ c., coverage of Chernihiv, Novgorod-Siversky and Starogub district
spiritual schools. Research methods: analysis, synthetic, historical-genetic, historical-comparative. Novelty
of mate-rial: for the first time composition and essence of primary spiritual education were revealed, the
activity of spiritual schools in the Chernihiv diocese is complex covered. Conclusions. The system of spiritual
education was formed in the Russian empire as a result of educational reforms at the beginning of
ХІХ c. The separation of spiritual education signified final corporate isolation of the spiritual state. The
system was presented by three stages. Primary spiritual education was obtained in district spiritual
schools. The amount of schools in a diocese depended on necessities desire of clergy, who had to maintain
them at their own expense. During the ХІХ – early XX cc., there were three schools in the Chernihiv eparchy:
Chernihiv, Novgorod-Siversky, Starogub. The contingent of students consisted mainly of boys, children
of priests. The representatives of other social states were admitted to study, but after separate permission
and with a higher payment. An educational process was regulated by the charter of spiritual schools
of three releases. Studies were aimed at preparing future clergy and entering to middle spiritual educational
establishments – seminaries. The revisions of spiritual schools of the Chernihiv diocese certified the
mainly mediocre/satisfactory level of students’ knowledge, but the biggest and the most difficult problem
constantly remained materially technical requirements and financial support. The new corps of Chernihiv
school was built in 1870s, Starogub – at the beginning of ХХ c., and Novgorod-Siversky School remained
in apartments of monastery until closing.