Мета статті полягає у висвітлені ролі Чернігівської духовної семінарії в здобутті духовної
освіти вихідцями з європейських країн упродовж ХІХ – початку ХХ ст. Методи дослідження добиралися відповідно до мети та базувалися на принципах об’єктивності й історизму. Проблемно-хронологічний метод був використаний під час структурування матеріалу. Аналітичний метод дозволив дослідити роль Чернігівської духовної семінарії в загальноісторичному контексті. Порівняльно-історичний метод дозволив встановити специфіку Чернігівської духовної семінарії для зіставлення
з іншими навчальними закладами й загальними тенденціями розвитку духовної освіти. Наукова новизна полягає в тому, що вперше досліджено питання навчання в стінах Чернігівської духовної семінарії іноземних студентів. Залучено та опрацьовано нові архівні документи за обраною темою. Висновки. Прагнення здобувати освіту на теренах України серед молоді балканських земель у
ХІХ – на початку ХХ ст. було досить поширеним явищем. Вищу релігійну освіту православні серби,
чорногорці, македонці, болгари, румуни зазвичай здобували у Київській духовній академії. Але вступити до Академії можна було лише після закінчення семінарії. Чернігівська духовна семінарія репрезентувала один із провідних духовних навчальних закладів того часу та була важливою ланкою в
системі середньої та вищої освіти. Відповідно до вимог часу відбувалися зміни. У другій половині
ХІХ ст. особливу увагу було звернено на вивчення загальноосвітніх дисциплін, необхідних для свідомого засвоєння богословських наук, а також вступу до вищих світських навчальних закладів. Про
достатньо високий рівень викладання в семінарії також свідчить той факт, що вихованці ЧДС
продовжували своє навчання в університетах, медико-хірургічних і духовних академіях. Зі стін Чернігівської семінарії вийшло чимало педагогів, поетів, композиторів, істориків та лікарів. Чернігівська духовна семінарія відігравала також важливу роль у підготовці висококваліфікованих кадрів для інших країн. У стінах семінарії навчалися вихідці з Болгарії, Сербії, Чорногорії, Сирії.
The purpose of the article is to highlight the role of the Chernihiv Theological Seminary in obtaining
religious education by people from European countries during the XIX – early XX centuries.
The research methods were selected in accordance with the purpose and were based on the principles
of objectivity and historicism. The problem-chronological method was used in terms of structuring the
material. The analytical method allowed to study the role of the Chernihiv Theological Seminary in the general
historical context. The comparative-historical method allowed to find out the specifics of the Chernihiv
Theological Seminary in comparison with other educational institutions and general trends in the development
of religious education.
The scientific novelty is that for the first time the issue of teaching foreign students in the Chernihiv
Theological Seminary was studied. New archival documents on the selected topic were involved and processed.
Conclusions. The desire to get an education in Ukraine among the youth of the Balkan lands in the
XIX – early XX centuries was quite common. Orthodox Slavs (Serbs, Montenegrins, Macedonians, Bulgarians,
Romanians) usually received higher religious education at the Kyiv Theological Academy. But it was
possible to enter the Academy only after graduating from the seminary. Chernihiv Theological Seminary
represented one of the leading theological educational institutions of that time and was an important link
in the system of secondary and higher education. Changes took place in accordance with the requirements
of the time. In the second half of the XIX century special attention was paid to the study of general education
disciplines necessary for the conscious mastering of theological sciences, as well as admission to
higher secular educational institutions. The fact that the students of the Chernihiv Theological Seminary
continued their studies at universities, medical-surgical and theological academies also testifies rather
high level of teaching in the seminary. Many teachers, poets, composers, historians and doctors graduated
from the Chernihiv Theological Seminary. Chernihiv Theological Seminary also played an important role
in training highly qualified personnel for neighboring countries. Immigrants from Bulgaria, Serbia, Montenegro,
and Syria studied at the seminary.