Детальні студії над науковою спадщиною Олександра Терещенка (1806–1865) у cфері етнології дали можливість авторці статті виявити матеріал,
що підтверджує зацікавлення вченого феноменом духовної пісні в українській
усній традиції. Власне, увага до духовної пісні, до різних рівнів її функціонування
у багатотомному дослідженні О. Терещенка «Бытъ русскаго народа», виданому 1848 року, простежується лише на українському ґрунті. Метою статті є систематизація цього матеріалу на тлі інших записів і прижиттєвих публікацій дослідника, а також публікацій пізнішого часу. У статті застосовуються
методи, традиційні для історії української фольклористики: насамперед історичний, порівняльний, описовий, що зумовлено специфікою статті, епізодично
використано структурно-типологічний і герменевтичний методи. Новизна й
актуальність статті випливають з того, що народознавчі праці Олександра
Терещенка вивчалися мало, а це сприяло використанню його записів та ширших
напрацювань у недостатньо чесний спосіб. Попри те, проблематика дослідження української народної духовної пісні на сучасному етапі українознавчих студій набуває особливої гостроти у зв’язку з тим, що вивчення цього фольклорного
різновиду тривалий період гальмувалося несприятливими суспільно-політичними
чинниками. Терещенкові записи й спостереження в контексті досліджень духовних пісень тут розглянуті вперше, що дає підставу зробити висновок про неперехідне значення його записів та спостережень для різнобічного пізнання й
осмислення природи духовних пісень і особливостей їх функціонування. Серед іншого треба наголосити на безсумнівній цінності найдавніших публікацій популярних творів, виразних свідченнях пошанування окремих святих, майстерних
описах середовищ, які сприяли вихованню виконавців, слухачів та популяризаторів української духовної пісні.
Detailed studies of the scientific heritage of Alexander Tereshchenko (1806–1865) in
the field of ethnology allowed the author of the article to identify the material confirming
the scientist's interest in the phenomenon of a spiritual song in the Ukrainian oral
tradition. It is worth noting that attention to the spiritual song to the different levels of its
functioning in a multi-volume study of A. Tereshchenko "Way of life of the Russian people",
published in 1848, can be traced only on Ukrainian ground. The purpose of the article is
to systematize this material according to other records and lifetime publications of the
researcher, as well as publications of later times. The article uses methods traditional for
the history of Ukrainian Folklore Studies: primarily historical, comparative, descriptive,
due to the specifics of the article, occasionally were used structuraltypo-logical and
hermeneutic methods. The novelty and relevance of the article stem from the fact that the
ethnographic works of Oleksandr Tereshchenko have been little studied, and this fact has
contributed to the use of his records and broader elaborations in an insufficiently honest
way. Nevertheless, studying of Ukrainian folk spiritual songs at the present stage of
Ukrainian studies becomes particularly acute because investigating this folk variety has
been hampered for a long time by adverse sociopolitical factors. Tereshchenko's records
and observations in the context of research of spiritual songs are considered here for the
first time, giving grounds to conclude about the intransitive significance of his records and
observations for versatile cognition and comprehension of the nature of spiritual songs and
features of their functioning. Among other things, it is necessary to emphasize the
undoubted value of the oldest publications of popular works, the clear evidence of respect
for individual saints, the masterful descriptions of environments that contributed to the
education of performers, listeners and promoters of Ukrainian spiritual song.