Мета дослідження полягає в осмисленні повсякденного життя вихованців
Глухівського учительського інституту в 1874–1914 рр. Методологія дослідження ґрунтується на принципах історизму, науковості та системності. У статті для розкриття окресленої теми використано історико-генетичний та
історико-системний методи. Наукова новизна. На основі широкого кола джерел схарактеризовано питання організації навчального дня, умов проживання,
забезпечення їжею, одягом вихованців інституту в часи імперії Романових. Висновки. На межі ХІХ–ХХ ст. Глухівський учительський інститут став важливим осередком підготовки педагогічних працівників для міських училищ Київського навчального округу. Відповідно до нормативно-правової бази Російської імперії інститут до 1906 р. був закритим навчальним закладом. Навчальний
день вихованців був чітко розписаний і включав у себе проведення гігієнічних
процедур, фізичних вправ, здійснення релігійних практик, власне навчальний процес та прийоми їжі. Дотримання та здійснення релігійних практик було важливим елементом формування відданого підданого Російської імперії. З кошторису
інституту на закупівлю продуктів та одягу виділялися майже 1/5 бюджету
установи, що створювало сприятливі умови для організації навчального процесу.
Дотримання вихованцями правил внутрішнього розпорядку інституту забезпечувалося шляхом застосування системи санкцій. Покарання включали в себе догану, втрату стипендії, відрахування з навчального закладу. Вихованці дотримувались правил внутрішнього розпорядку, але в часи революційного піднесення 1870-х рр., 1905–1907 рр. збільшувалася кількість випадків їх свідомого порушення.
The purpose of the study is to comprehend the everyday life of Hluhiv teacher’s
Institute students in 1874-1914. The methodology of the research is based on
principles of historicism, scientificity, and systematics. Historical-generic and
historical-systemic methods are used to disclose the defined theme in the article.
Scientific novelty. Questions regarding an organization of a school day, living
conditions, food, and clothes supply for the Institute students in the Romanov’s
Empire times were determined based on a wide range of sources.
Conclusions. At the turn of the 19-20th centuries the Hluhiv teacher’s Institute
became an important preparation center of pedagogical personnel for city colleges in
the Kyiv educational district. According to the Russian Empire legal framework, the
Institute was a closed educational institution till 1906. A school day was strictly
defined and included hygienic procedures, physical exercises, religious practices, the
educational process itself and meals.
Adherence and implementation of religious practices was an important element
of a loyal subject of the Russian Empire formation. Almost ⅕ of the institute budget
was allocated to food and clothes supply which provided favorable conditions for the
organization of the educational process.
To enforce the internal regulations in the Institute, a sanction system was
implemented. The penalties were reprimand, scholarship decline, and expulsion from
the institution. The students followed the internal rules but during the revolution rise in
the 1870s and 1905-1907, the number of violation incidents increased.