Мета статті полягає в систематизації теоретичних знань із проблеми
визначення художнього стилю як літературознавчої категорії. Подано докладний розгляд класичних праць, присвячених проблемі художнього стилю. Мала їх
кількість обумовлена загальноприйнятим у філології принципом розглядати категорію стилю як лінгвістичну, тож аналіз літературознавчих розвідок є вкрай
актуальним задля позначеної проблеми, яка потребує рішення. Використані методи спостереження, порівняння та аналізу. Новизна дослідження полягає в
систематичному уточненні того, як саме філософи, культурологи та літературознавці розуміють художній і літературний стиль, із якими іншими категоріями пов’язують його та як розрізняють стиль середньовічного письменника та
«стиль епохи». Ми простежуємо процес накопичення знань із цієї проблематики, а також те, як поступово поглиблюється розуміння художнього стилю, індивідуального стилю, літературного стилю та «стилю епохи». У дослідженні
зроблено акцент на специфіці сприйняття категорії стилю в середні віки. Висновок стосується нерозривного зв’язку притаманних цьому періоду «стилів епохи» зі світобаченням людини, її середньовічним – християнським – уявленням
про всесвіт, його закономірність, справедливість та підпорядкованість божественній ідеї. У заключній частині статті подано короткий начерк подальшого розвитку подій, коли на зміну середньовічній картині світу приходить інша свідомість із іншою естетикою.
The article intends to systematize theoretical knowledge about determining art
style as a literary category. We thoroughly examine classic works regarding art style
issue. Their small number is caused by the principle common in philology to see the
category of style as a linguistic one. Therefore, analysing literary studies is highly
relevant for current issue to be resolved. We use the methods of observation,
comparison and analysis in the research. Its novelty is in a systematic clarification of
how exactly philosophers, culturologists and literary scholars understand art and
literary style, what are the other categories they connect it with, how they differ
a medieval writer’s style and “epoch style”. We observe development of knowledge on
this issue and enhanced understanding of art style, individual style, literary style and
“epoch style”. The research emphasizes specificity of perceiving the category of style
in the Middle Ages. The conclusion addresses indissoluble relationship between
“epoch styles” typical for this period and a human outlook with medieval christian
vision of the world, its regularity, justness and subjection to divine idea. The article’s
final part provides a short essay on further developments when a medieval worldview
gives place to another conscience with another aesthetics.