У статті аналізується сучасний стан побутування уявлень про
магічних консультантів на матеріалах експедицій до Семенівського та Новгород-Сіверського районів Чернігівської області. Автор
ставить за мету виявити практики передачі знань і надання послуг, які усталилися в повсякденному дискурсі знахарства за останні десятиліття. Окреслюються способи передачі практичних
знань включно з прескрипціями та ритуалізованими діями, які їх
супроводжують. Серед особливих етапів сеансу варто виокремити
такі: підготовчі читання «Отче наш» і звернення до святих; проведення ритуалізованої практики з лікувально-магічною метою;
ритуал подяки за роботу магічного консультанта; проводжання
клієнта; відновлення стану шептухи після завершення роботи з
клієнтом. Немедичні спеціалісти зберігають у своїх практиках як
традиційні уявлення, так і піддаються адаптації до сучасних реалій, особливо в контексті практик подяк і передачі знань.
The article analyzes the current state of existing ideas about magical
counselors on the materials of expeditions to Semenivska and
Novhorod-Siversk districts of Chernihiv oblast. The article aims to
identify the practices of knowledge transmission and providing services
that have become established in the everyday discourse of healing in
recent decades. The ways of transmission of practical knowledge are
outlined. The article deals with examining the prescriptions and ritualized
actions that accompany those practices. There are several special
stages of the healing session such as: preparatory stage – praying
“Our Father” and appealing to the saints; conducting ritualized practices
for therapeutic and magical purposes; gift-giving and thanksgiving
ritual for the work of a magical counselor (including loaf of bread,
sweets, sometimes money), parting with the client (praying, putting a
cross on them and the doors or the gates), recovery after finishing the
healing session. This may include special prayers, drinking holy water,
going to the church mess, laying of the knife, etc. In healing practices
Ukrainian whisperers both retain traditional beliefs and adapt to modern
realities. There have been some significant changes in the practices
of gratitude and knowledge transmission. For example, during healing
sessions, “sheptukhas” (whisperer) continue to use Ukrainian traditional
apotropaic, such as spitting, burning diff erent objects which are
used during the rituals (salt, candles, linen cloths), metal objects, and
prayers. The transformation in knowledge transmission can be seen in
using handwritten notebooks. A significant percentage of interviewed
healers keep those notebooks with prayers recorded there, which were
once dictated by other magical counselors and passed on to them in
this way. This kind of transmission is relatively new for Ukrainian traditional
healers due to a belief that written prayers have less power or
do not help their clients at all.