Cтаття присвячена аналізові традиційної для мовомислення
початку ХХ ст. сфери духовності, пов’язаної з християнством,
і нового інтелектуального явища «громадянська позиція» як
ядерних понять мовотворчості Лесі Українки. Лінгвостилістичне
дослідження здійснено в контексті культурно-історичних умов і
філософських ідей кінця ХІХ – початку ХХ ст. Особливу увагу звернено
на протиріччя сакральності і раціональної та емоційної оцінності
біблійних понять та ідеї національного відродження. Розкрито
семантико-стилістичний потенціал мовних засобів (абстрактних
назв почуттів, позитивнооцінної та негативнооцінної лексики)
на позначення ціннісних домінант християнства і національної
ідентичності. Виконуючи стилістичну, композиційну, прагматичну
функції у художньому тексті, сакральні й оцінні одиниці є
виразниками індивідуально-авторської рецепції мови Святого
письма, культурної світової спадщини в проєкції на розвиток
українського поетичного, літературного словника і водночас виявом
тяглості духовної пам’яті нації.
The article is devoted to the analysis of Christianity and civic
position as nuclear concepts of language creation of Lesia Ukrainka in
the context of cultural and historical conditions and philosophical ideas
of the late XIX – early XX centuries. Particular attention is paid to the
contradictions between the sacredness and rational and emotional value of
traditional for Ukrainian linguistic biblical concepts and ideas of national
revival. The semantic and stylistic potential of language means (abstract
names of feelings, positive and negative vocabulary) to denote the value
dominants of Christianity and national identity is revealed. Performing
stylistic, compositional, pragmatic functions in the literary text, sacred
and evaluative units are the expression of individual-authorial reception of
the language of Scripture, cultural world heritage in the projection on the
development of Ukrainian poetic and literary vocabulary and at the same
time a manifestation of the nation’s spiritual memory.
The idea of rational and emotional assessments of early Christianity
in Lesia Ukrainka’s dramas is aimed primarily at understanding in the
Ukrainian space the similarities with turning points in the history of
Roman and Russian empires, awareness of irreconcilable contradictions
of epochs and cultures: Roman and Christian, Ukrainian and Russian. The
assertion of one’s own identity, the desire to create with one’s own hands
one’s full-fledged earthly life with its “struggles, passions, sufferings”
leads to the achievement of “peace and harmony” on one’s land. And this
is the only way to “world harmony”.