Cтаття присвячена мовностилістичному аналізові ранньої
творчості Олеся Гончара. Особливу увагу звернено на нариси, для
яких характерний мовний образ Харкова – міста студентського
буття, та оповідання, зокрема «Черешні цвітуть», «Іван
Мостовий», «Пальма», «Орля», «Подруги». Акцентовано на засобах
творення образності, серед яких виокремлено як асоціативно-
образні поля, синонімічні ряди атрибутивів і дієслів із градаційною
семантикою; кольорових, звукових і чуттєвих контрастах,
епітетних і метафоричних конструкціях. Відзначено характерні
ознаки ідіостилю письменника раннього періоду: публіцистична
манера письма, символізація пейзажу, драматизація оповіді.
This article describes linguistic stylistic analysis of Oles Honcharʼs
early works represented by essays, which create the linguistic image of
Kharkiv as a student city and the most notable stories such as “Cherry
Blossoms”, “Ivan Mostovyi”, “Palma”, “Eagle”, “Girlfriends”.
Attention focused on the means of creating imagery in these stories:
associative imagery fields, synonymous ranks of attributes and verbs
with gradation semantics; color, sound and sensual contrasts, epithets
and metaphorical structures. The characteristic features of the writerʼs
idiostyle are mentioned: a journalistic style of writing, a wide palette of
linguistic means of creating an image, a symbolic filling of the landscape,
dramatization of the narrative.