Мета дослідження полягає у встановленні місця поховання Б.Хмельницького та можливості пошуку його могили. Приводом для статті послужила заява про виявлення у Суботові під Іллінською церквою склепу (за допомогою геолокації на глибині 4 м). Із метою підтвердити або
спростувати ймовірність могили гетьмана під цим храмом проводиться аналіз усіх відомих свідчень про його похорон, включно з повідомленнями Самовидця, С.Величка, Г.Грабянки, аналізується ступінь їх достовірності. Висновки. Тогочасних свідчень, котрі підтверджували б поховання
тіла саме в Іллінській церкві, не існує (йшлося лише про «ринкову»). Розглядаються (в тому числі на основі архівних матеріалів Санкт-Петербурґа) процес виникнення історичної традиції про
могилу Б.Хмельницького, історія її пошуків і досліджень Суботівської та Михайлівської церков у
XIX–XX ст. Уявлення про поховання гетьмана саме в Іллінській церкві виникло в XIX ст. зусиллями
священика Р.Орловського, який домагався проведення реставраційних робіт. Історична пам’ять у
Суботові була відсутня через непросту долю Правобережжя України, численні «згони» й переселення. Р.Орловський досліджував льохи Суботова, один з яких, мабуть, і було нещодавно виявлено методом геолокації під Іллінською церквою. При цьому польські, російські, українські джерела не підтверджують леґенду про осквернення С.Чарнецьким останків гетьмана. Найвірогіднішим
місцем його поховання видається Михайлівська церква Суботова. Саме її з більшим правом, ніж
Іллінську, можна називати «ринковою». Саме в ній було поховано Тимоша Хмельницького й у ній,
принаймні до кінця XIX ст., існував склеп, який ніхто з істориків не досліджував. Археологічні розкопки на місці Михайлівської церкви представляються дуже перспективними.
The purpose of this study is to search for the burial place of Bohdan Khmelnytskyi and
the possibility of finding his grave. The reason for the work was the statement of an employee of
T.Shevchenko National University of Kyiv K.Bondar about the discovery of a crypt near the Church of
St. Illia in Subotiv, in which the tomb of B.Khmelnytskyi may be located. The basis of this statement
was the geolocation at a depth of 4 meters. In this the work author analyzes all known modern
evidence of the funeral of B.Khmelnytskyi, the chronicle of Samovydets, S.Velychko and H.Hrabianka
in order to confirm or refute the possibility of finding an unknown crypt and hetman’s grave under
the Church of St. Illia. The main conclusion is that there do not exist any modern evidence about
the burial in the Church of St. Illia. It is only named as "market" church. Author studied the history
of the historical tradition of the Khmelnytskyi’s tomb, the history of the searches of the grave and
the research of the Subotivska and Mykhailivska churches during the 19–20 centuries, including
the archival materials from of St. Petersburg (detailed "metric" compiled in the 19 century). It is
concluded that the legend of the hetman’s grave in the Church of St. Illia has originated in the
19 century by the efforts of the priest R.Orlovskyi, who sought restoration work. The burial place was
indicated at random. The historical memory of the Subotiv was absent because of the fate of the Right
Bank, which survived numerous "hijackings" and resettlement. R.Orlovskyi conducted research of
the Subotiv cellars, one of which, apparently, is a geolocation, found near the Church of St. Illia.
However, Polish, Ukrainian and Russian sources do not confirm the legend of the desecration of
Khmelnytskyi’s remains by S.Czarnecki. The most likely burial place is the St. Mykhail’s Church of
Subotiv, which, rather than the St. Illia’s, can be called a "market". It was Tymish Khmelnytskyi who
was buried there and at least until the end of the 19th century there existed the crypt, which has
ever been explored by historians. Therefore, archaeological excavations at the site of the Church of
St. Mykhail in Subotiv looks promising.