Аналізується соціальна теологія як явище сучасної християнської думки.
Актуалізація соціальної теології припадає на добу ґлобалізації, що стало
наслідком кризи політики державного атеїзму та секуляризму, а також
підйому релігійності у світі. Соціальна теологія поєднує трансцендентні сили з людським фактором. Вона надає соціальні докази існування Бога і примирення віри з соціально-політичною реальністю. Предмет соціальної
теології полягає у визначенні теологічних смислів соціально-політичної реальності. Вона має свою власну мову й термінологію. Основною категорією соціальної теології виступає «соціальна гріховність» – індивідуальний гріх і
колективні, суспільні (загальнонародні, державні) гріхи. Водночас соціальна
теологія постає як тип ґлобальної історії. У рамках соціальної теології такі масштабні суб’єкти світової історії, як цивілізації, держави, нібито звичайна людина живуть у відповідності з релігійними правилами, духовними
нормами та моральними принципами. На мові соціальної теології революції, націоналізм, релігійний екстремізм, комуністична й ліберальна ідеології, ксенофобія сприймаються як суспільні гріхи, за якими настає кара у вигляді природних та екологічних катастроф, загибелі держав і цивілізацій. Соціальна теологія слугує новою пізнавальною моделлю ґлобальної історії.
Підкреслюється зв’язок сучасної соціальної теології з українською релігійною
традицією від церковних інтелектуалів XVI ст., Г.Сковороди, романтиків до праць П.Юркевича й В.Липинського.
In this essay social theology is analyzed as a phenomenon of modern religious
thought. Social theology is actualized in the Global Age due to the crisis of the policy
of state atheism and secularism, as well as the growth (prosperity) of religiosity in the
globalizing world. Social theology combines transcendental meanings with human
factor. It presents social evidence for the existence of God and the reconciliation of
faith with social and political reality. It defines theological meanings of social and
political reality. Social theology has its own language and terminology. Its main
category is «social sinfulness» (individual and collective, public (nationwide, state)
sins). Yet social theology is also a type of global history. Within the framework of
social theology, such larger-scale subjects of world history as civilizations, states
and nations live (just like ordinary person) in accordance with religious rules,
spiritual norms and moral principles. In the language of social theology revolution,
nationalism, religious extremism, political ideologies, xenophobia are perceived
as public sins, followed by punishment in the form of natural and environmental
disasters, state and societal collapses. Social theology is a new cognitive model for
global history studies. The author lays particular emphasis upon the connection
between modern social theology (learned profession) and the Ukrainian religious
tradition, from Christian intellectuals of the 16th century, H.Skovoroda, Ukrainian
romantics to the works of P.Yurkevych and V.Lypynskyi.