Висвітлюються форми, методи та зміст передвиборчих аґітаційно-пропаґандистських акцій повоєнного періоду в Українській РСР. Показано місце виборчих кампаній у системі радянської пропаґанди. Наголошено на керівній ролі
партії в організації та проведенні аґітації, що перетворювало процес на монопольну ідеологічну кампанію. Показано роль урядових чинників щодо проведення виборчих кампаній у західноукраїнських областях. Визначено спільні та
відмінні риси ведення передвиборчої аґітації у східних і західних реґіонах УРСР,
оцінено ефективність їх впливу на свідомість населення. Основними факторами несприйняття змісту передвиборчої пропаґанди мешканцями західно-українських територій названо історичний досвід, здобутий в європейських
парламентських структурах, та національно-визвольний рух.
The article covers the forms, methods and content of the pre-election propaganda
activities of the post-war period in the Ukrainian SSR. The role of election campaigns
in the system of the Soviet propaganda machine is pointed. The leading role of
the Communist Party in organizing and conducting agitation, which transformed the
process into a monopoly ideological campaign is determined. A special attention was
paid to government factors before conducting electoral campaigns in the western
regions of USSR. The common and distinctive features of election campaigning in
the eastern and western Ukrainian regions of the Ukrainian SSR are determined,
and the efficiency of their influence on the consciousness of the population is estimated.
The main factors of the rejection of pre-election propaganda by the inhabitants
of Western Ukrainian territories are the experience gained by them in European
parliamentary structures and the activities of the Ukrainian national liberation movement.