У статті аналізується релігійна полеміка на українських землях
у період кінця ХVI ‒ початку ХVII століть, розлого
проінтерпретована у дослідженнях Д.Чижевського, концептуальну
основу яких склала творчість православного подвижника Івана
Вишенського. Дослідник апелює до історико-релігійного контексту
становлення світоглядних домінант українства та спонукає
науковців до переосмислення ролі східного християнства як
невід’ємної частини і ключової ланки єдиної європейської
християнської культури. З цією метою Д. Чижевський говорить про
високі ідеали ісихазму, які плекають православні містики, опираючись на особливий авторитет Діонісія Ареопагіта.
Д.Чижевський доводить думку про те, що діяльність острозьких полемістів зосереджена на концептуальних поняттях внутрішньої
людини, «серця», самопізнання,духовної мудрості та ін. Вона мала істотний вплив на розвиток ментальних складових українського
народу. Таким чином, концепція полемічної творчості у дослідженнях Дмитра Чижевського ‒ це відкрита і незавершена тема, яка потребує
подальшої експлікації, особливо у час нинішніх карколомних світоглядних зрушень.
The article analyzes the religious polemics in Ukraine in the period of the end
of the sixteenth and early seventeenth centuries, interpreted in details in
D. Chyzhevsky’s researches, the conceptual basis of which was the work of the
Orthodox asceticist Ivan Vyshensky. The researcher appeals to the historical and religious context of the formation of
world-view dominants or Ukrainianity and encourages scholars to rethink the role
of Eastern Christianity as an integral part and key link of a single European
Christian culture. For this purpose, D. Chyzhevsky speaks of the high ideals of
hesychasm, which Orthodox mystics cultivate, drawing on the special authority of
Dionysius Areopagite. D. Chyzhevsky argues that the activity of the Ostroh polemicists is concentrated
on the conceptual concepts of the inner man, the «heart», self-knowledge, spiritual
wisdom, etc. It had a significant impact on the development of the mental
components of the Ukrainian people. Thus, the concept of polemical creativity in the researches of Dmytro Chyzhevsky is an open and unfinished subject, which requires further explication, especially in the period of the current terrible worldview shifts.