У статті вперше проаналізовано п'єси для дітей українських
еміграційних письменників М. Дейко, Р. Завадовича. З'ясовано
стилістичні, тематичні особливості драматичних творів означених
авторів. Доведено, що драматурги творчо працювали вільно, за
покликом серця і душі. Тематично драматичні твори для дітей були
різноаспектні: казкові, фантастичні, історичні, реалістичні,
біографічні (з життя Т. Шевченка), героїко-романтичні. Авторське
та читацьке сприйняття драматичного твору «несе» у собі
психологічну та естетичну природу, водночас різниться гносеологічною послідовністю, оскільки результат художнього
пізнання світу автором не співпадає з переживанням авторського знання читачем. Відтак проблему сприйняття п'єси для дітей,
авторами яких є М. Дейко, Р. Завадович, також розглянуто з позицій різнофункціональних.
In the article for the first time the plays for children of Ukrainian immigration
writers M.Deiko, R.Zavadovych have been analyzed. The stylistic, thematic
peculiarities of the dramatic works of the mentioned authors have been found out. It
is proved that the dramatists freely, creatively worked, due to the appeal of their
souls and hearts. Thematically dramatic works for children were of different
aspects: fairy, fantastic, historical, realistic, biographical (from the life of
T.Shevchenko), heroic-romantic. The author’s and readers’ perception of the
dramatic work «carries» in it psychological and aesthetic nature, in the same time it
differs by gnoseological succession, because the result of artistic notion of the world
by the author doesn’t coincide with the emotional experience of the author’s
knowledge by the reader. Thus, the problem of perception of the play for children, of
the authors M.Deiko, R.Zavadovych, is also studied from the position of different
functionality.