Досліджено тенденції розвитку інтелектуальних логістичних технологій в інфраструктурному комплексі морського транспорту. В роботі проаналізовано особливості розвитку морської галузі в умовах цифровізації економіки та включення світових портових операторів до процесів індустрії 4.0. Зокрема, визначено сучасні макроекономічні тенденції та перспективи розвитку морського транспорту України. Методологія дослідження спирається на теоретичний і методологічний аналіз наукової літератури, статистичні методи, а також спостереження, порівняльний метод, опис, вимірювання. Використання наукових методів дослідження дозволило виявити виклики, що стоять перед вітчизняною транспортною системою в умовах розвитку глобальної цифрової логістики.
Результати дослідження свідчать, що зовнішні пріоритети розвитку морського транспорту та напрями цифровізації здатні підвищити ефективність транс-
порту й удосконалити сервісне обслуговування клієнтів. Доведено, що окреслені напрями інтелектуалізації портів передбачають об'єднання широкого спектру передових технологій: штучний інтелект, хмарні комп'ютерні сервіси, технологію блокчейн. Сумісне використання новітніх інструментів дозволяє учасникам перевезень (операторам, портам, судновласникам, замовникам) оптимізувати логістичні операції та управляти ними в режимі реального часу.
Проведення аналізу дозволило виявити причини недовантаження портів України та оцінити чинники, що гальмують розвиток портів України. Серед головних проблем визначено фінансово-економічні, правові, організаційні, технічні. Разом із цим, суттєвий вплив роблять прийняті правила обслуговування клієнтів за старими схемами та недосконалість нормативної бази щодо уніфікації документів і процедур обміну інформацією. Більшість портів залишаються неготовими діяти у нових конкурентних умовах.
У цілому рекомендовано приймати управлінські рішення щодо впровадження інтелектуальної інформаційно-телекомунікаційної системи в морській галузі України через активізацію залучення портової інфраструктури до логістичних систем центрів автоматизованого управління, підсистем інтелектуального аналізу, відображення даних та інформації, мереж портових датчиків і виконавчих пристроїв, що інтегруються за допомогою бездротових мереж доступу з інфраструктурними елементами магістральної інтелектуальної мультимодальної транспортної системи. Реалізація запропонованих заходів стає можливою за умов комплексного впровадження інформаційних технологій заснованих на спільній командній роботі зі створення електронної моделі на рівні АМПУ та інших транспортних операторів.
В работе исследованы тенденции развития интеллектуальных логистических технологий в инфраструктурном комплексе морского транспорта. Проанализированы особенности развития морской отрасли в условиях цифровизации экономики и включения мировых портовых операторов в процессы индустрии 4.0. В частности, определены современные макроэкономические тенденции и перспективы развития морского транспорта Украины. Методология исследования опирается на теоретический и методологический анализ научной литературы, статистические методы, а также наблюдение, сравнительный метод, описание, измерение. Использование научных методов исследования позволило выявить вызовы, стоящие перед отечественной транспортной системой в условиях развития глобальной цифровой логистики.
Результаты исследования свидетельствуют, что внешние приоритеты развития морского транспорта и направления цифровизации способны повысить эффективность транспорта и усовершенствовать обслуживание клиентов. Доказано, что указанные направления интеллектуализации портов предусматривают объединение широкого спектра передовых технологий: искусственный интеллект, облачные компьютерные сервисы, технологию блокчейн. Совместное использование новейших инструментов позволяет участникам перевозок (операторам, портам, судовладельцам, заказчикам) оптимизировать логистические операции и управлять в режиме реального времени.
Проведенный анализ позволил выявить причины недозагрузки портов Украины и оценить факторы, тормозящие развитие морской отрасли Украины. Среди главных проблем определены финансово-экономические, правовые, организационные, технические. Вместе с тем, существенное влияние оказывают принятые правила обслуживания клиентов внутри портов и несовершенство нормативной базы по унификации документов и процедур обмена информацией. Большинство портов остаются не готовы действовать в новых конкурентных условиях.
В целом рекомендуется принимать управленческие решения по внедрению интеллектуальных информационно-телекоммуникационных систем в морской отрасли Украины. Рекомендуется активизировать привлечение портовой инфраструктуры в логистические процессы с учётом тенденций цифровизации: внедрять системы центров автоматизированного управления, подсистемы интеллектуального анализа, отображения данных и информации, сетей портовых датчиков и исполнительных устройств, беспроводные сети доступа с инфраструктурными элементами магистральной интеллектуальной мультимодальной транспортной системы. Реализация предлагаемых мероприятий становится возможной в условиях комплексного внедрения информационных технологий, основанных на совместной командной работе по созданию электронной модели на уровне АМПУ и других транспортных операторов.
The paper investigates trends in the development of intelligent logistics technologies in the infrastructure complex of maritime transport. The features of the development of the maritime industry in the context of the digitalization of the economy and the inclusion of world port operators in the processes of Industry 4.0 are analyzed. In particular, the current macroeconomic trends and prospects for the development of sea transport in Ukraine have been identified. The research methodology is based on theoretical and methodological analysis of scientific literature, statistical methods, as well as observation, comparative method, description, measurement. The use of scientific research methods made it possible to identify the challenges facing the domestic transport system in the context of the development of global digital logistics.
The results of the study indicate that external priorities for the development of maritime transport and the direction of digitalization can increase transport efficiency and improve customer service. It has been proven that these areas of intellectualization of ports provide for the combination of a wide range of advanced technologies: artificial intelligence, cloud computing services, block chain technology. Sharing the latest tools allows transport participants (operators, ports, ship owners, customers) to optimize logistics operations and manage in real time.
The analysis made it possible to identify the reasons for the underutilization of the Ukrainian ports and assess the factors hindering the development of the Ukrainian maritime industry. Financial and economic, legal, organizational, and technical problems are identified among the main problems. At the same time, the adopted rules for servicing clients within the ports and the imperfection of the regulatory framework for the unification of documents and information exchange procedures have a significant impact. Most ports are not ready to operate in the new competitive environment.
In general, it is recommended to make management decisions on the implementation of intelligent information and telecommunication systems in the maritime industry of Ukraine. It is recommended to intensify the involvement of port infrastructure in logistics processes, taking into account digitalization trends: to introduce systems of automated control centers, subsystems for intelligent analysis, display of data and information, networks of port sensors and actuators, wireless access networks with infrastructure elements of the backbone intelligent multimodal transport system. The implementation of the proposed measures becomes possible in the context of the integrated implementation of information technologies based on joint teamwork to create an electronic model at the level of the USPA and other transport operators.