У статті розкриті концептуальні положення підвищення державності, які містяться в інавгураційних виступах п'ятого та шостого президентів України. Наведені наукові основи подальшого розвитку та вдосконалення Бюджетного кодексу України в умовах впровадження бюджетної федералізації.
Державне регулювання соціально-економічного відновлення життєдіяльності Українського Донбасу обґрунтовується в територіальній єдності Луганської і Донецької областей з усіма регіонами України, що забезпечить відтворення міжрегіональних культурно-освітянських і виробничо-технологічних зв'язків.
Основними викликами збереженню сучасної державності України визнано припинення громадського військового конфлікту шляхом встановлення та розбудови Миру в Українському Донбасі, подолання бідності населення, перехід до стратегічного соціального планування людського розвитку.
Уточнення діючої англо-саксонської моделі ринкової економіки бачиться в розробці і реалізації Національної і Регіональних програм людського розвитку з використанням людиноцентристського підходу та вихідних положень теорії соціальних систем.
Забезпечення єдності слів і справ в інавгураційних виступах п'ятого і шостого Президентів України повинно досягатися в парламентсько-президентській республіці розробкою та реалізацією Планів дій Уряду на підставі прийняття відповідних постанов і законів Верховною Радою України.
Наведені завдання та індикатори «Подолання бідності» в системі Цілей Розвитку Тисячоліття, які діяли до 2015 р. та в системі Цілей Сталого Розвитку на період до 2030 року, які адаптовані до України.
Визначено духовні складові системи національних цінностей та вихідні положення соціальних систем, які призвані досягти порозуміння конфліктуючих на Українському Донбасі сторін та їх покаяння для відновлення та розбудови Миру.
В статье раскрыты концептуальные положения повышения государственности, содержащиеся в инаугурационных выступлениях пятого и шестого президентов Украины. Приведены научные основы дальнейшего развития и совершенствования Бюджетного кодекса Украины в условиях внедрения бюджетной федерализации.
Государственное регулирование социально-
экономического восстановления жизнедеятельности Украинского Донбасса обосновывается в территориальном единстве Луганской и Донецкой областей со всеми регионами Украины, что обеспечит воспроизведение межрегиональных культурно-образовательных и производственно-технологических связей.
Основными вызовами сохранению современной государственности Украины признано прекращение общественного военного конфликта путем установления и развития Мира в Украинском Донбассе, преодоление бедности населения, переход к стратегическому социальному планированию человеческого развития.
Уточнение действующей англо-саксонской модели рыночной экономики видится в разработке и реализации Национальной и региональных программ человеческого развития с использованием человекоцентристского подхода и исходных положений теории социальных систем.
Обеспечение единства слов и дел в инаугурационных выступлениях пятого и шестого президентов Украины должно достигаться в парламентско-президентской республике разработкой и реализацией Планов действий Правительства на основании принятия соответствующих постановлений и законов Верховной Радой Украины.
Приведены задачи и индикаторы «Преодоления бедности» в системе Целей Развития Тысячелетия, которые действовали до 2015 г. и в системе Целей Устойчивого Развития на период до 2030 года, которые адаптированы под Украину.
Определены духовные составляющие системы национальных ценностей и исходные положения социальных систем, призванных достичь понимания конфликтующих на Украинском Донбассе сторон и их покаяние для восстановления и развития Мира.
The article reveals the conceptual provisions of increasing statehood, contained in the inaugural speeches of the fifth and sixth presidents of Ukraine. The scientific basis for the further development and improvement of the Budget Code of Ukraine in the context of the introduction of budgetary federalization.
State regulation of the socio-economic restoration of life in the Ukrainian Donbass is based on the territorial unity of the Luhansk and Donetsk regions with all regions of Ukraine, which will ensure the reproduction of interregional cultural, educational and industrial and technological ties.
The main challenges to the preservation of the modern statehood of Ukraine are recognized to be the end of the public military conflict through the establishment and development of Peace in the Ukrainian Donbass, overcoming the poverty of the population, and the transition to strategic social planning of human development.
Clarification of the current Anglo-Saxon model of a market economy is seen in the development and implementation of National and Regional Human Development Programs using a person-centered approach and the initial provisions of the theory of social systems.
Ensuring the unity of words and deeds in the inaugural speeches of the fifth and sixth presidents of Ukraine should be achieved in the parliamentary-presidential republic by the development and implementation of Government Action Plans on the basis of the adoption of relevant decrees and laws by the Verkhovna Rada of Ukraine.
The tasks and indicators of "Overcoming poverty" in the system of the Millennium Development Goals, which were valid until 2015 and in the system of Sustainable Development Goals for the period up to 2030, which are adapted for Ukraine, are given.
The spiritual components of the system of national values and the initial provisions of social systems are determined, designed to achieve an understanding of the conflicting parties in the Ukrainian Donbass and their repentance for the restoration and development of the Peace.