У пропонованій статті розглянуто діяльність громадських об'єднань у контексті популяризації
учнівських екскурсій та розвитку шкільного туризму в українських землях, що входили до складу Російської імперії наприкінці ХІХ – на початку ХХ ст. З'ясовано, що основними чинниками, які спонукали
нау кові й науково-просвітницькі товариства долучитися до туристсько-екскурсійного руху були
бажання поділитися новими знаннями з громадськістю, зацікавити ними різні верстви населення,
насамперед учнівську молодь, а також визнання екскурсій одним із прогресивних методів викладання
та важливим фактором освітньо-виховного процесу. Зважаючи на це, у складі багатьох товариств
було створено секції, комісії, бюро чи комітети, орієнтовані на розвиток екскурсійної справи.
У Наддніпрянській Україні значну роль у розвитку учнівського екскурсійного туризму відіграли Історико-філологічне товариство Харківського університету, Київське орнітологічне товариство ім. К.Ф. Кесслера, Новоросійське товариство природознавців, Миколаївське товариство аматорів природи. Вбачаючи
свою місію в ознайомленні юного покоління з природою та історією рідного краю, його визначними пам'ятками, новинками технічного прогресу, вони взяли на себе функції щодо проведення тематичних екскурсій,
сприяння учнівським туристсько-екскурсійним групам в огляді тих чи інших місцевостей, видання спеціалізованої літератури та методичних посібників тощо. Важливим напрямом діяльності окремих громадських об'єднань стала підготовка кваліфікованих туристичних кадрів, ознайомлення педагогічних працівників з екскурсійним методом та формування у них елементарних навичок проведення екскурсій.
This article deals with the activities of civic organizations in the context of popularizing schoolchildren
excursions and school trips in the Ukrainian lands that were part of the Russian Empire in the late nineteenth
and early twentieth centuries. It was found that the main factors that motivate scientific and educational associations
to join the tourist-excursion movement were the desire to share new knowledge with the public, to interest
different segments of the population, especially youth and to recognize excursions as one of the progression
methods of teaching and important factor in the educational process. Therefore, sections, commissions,
bureaus or committees focused on the development of excursion activities were created in many associations.
The Historical and Philological Association of Kharkiv University, Kessler Kyiv Ornithological Society,
Imperial Novorossiya University Society of Naturalists, Mykolaiv Nature-Study Society was played a significant
role in the development of schoolchildren excursions in the Dnieper Ukraine. They saw their mission to familiarize
the young generation with nature and local history, its sights, innovations and technological progress.
Therefore, the societies conducted thematic excursions, helped schoolchildren’s tourist-excursion groups in the
review of the tourist places, published specialized and methodical literature, etc. An important activity of certain
associations was the training of skilled tourism personnel, familiarization of pedagogical staff with the excursion
method and the formation of elementary skills for conducting excursions.